Aku dan Lesen Memanduku....

Sunday, March 7, 2010

Lesen P....
Yang menjadi idaman setiap yang nak membawa kenderaan...
dalam senarai yang ramai itu, akulah salah seorangnya....
berangan-angan ingin memiliki kereta...
walaupun skill memandu masih ditahap yang lemah....

Sedar tak sedar, dah nak masuk setahun pun usia lesen memandu aku tu....
tapi boleh dibilang dengan jari berapa kali je aku bawa kereta...
kenapa???
Sebab aku tak yakin dengan kemampuan sendiri...
aku takut untuk berada di antara celahan kereta dan pemandu yang begitu ganas membawa kereta...

Balik rumah adalah bawa -bawa kereta ayahanda tersayang.. tapi bermain dengan perang psikologi..
Apa benda tu?
Perang psikologi yang hantar maklumat kat neuron otak bagitahu yang kete abah tu panjang....susah nak bawa... Otak pun sinaps maklumat pergi ke seluruh anggota badan yang nak drive kete abah memang susah....
Endingnya, keluar je lebuh raya, abah yang amik turn memandu...

Macam tulah setiap kali keluar drive ngan abah...
tak yakin jer, tukar driver...hahaha

Sebenarnya nak citer kisah ari ni....
7hb Mac 2010....jam 5.30petang...

hujung minggu kali ni sangat seronok sebab kakak usrah tinggalkan kereta kancilnya pada kami sahabiah usrah...gilir-gilir guna. dan petang ni, selepas Q drive diri sendiri ke KRP untuk latihan silatnya, aku ajak akmal untuk temankan aku uat test drive. Kebetulan wani pun ada...Practicelah bawa kete dalam u and blajar-belajar parking kereta walaupun kereta asyik senget je....
takpe2x...practice make perfect...

Around pukul 6, aku ajak Akmal g taman U..nak g isi minyak..and nak try drive sendiri ke Taman U..Selama hayat aku amik lesen ni, aci masuk jalan kampung jer...traffic light pun tak pernah jumpa...dan bila pertama kali jumpa traffic light, macam tak tahu nak buat apa....

Latihan selama beberapa hari kat u, menggerakkan hati aku untuk try bawa kereta di jalan yang ada traffic light. That's the challenge!!!..

Alhamdulillah..selamat pergi isi minyak...selamat masuk JUSCO Taman U...Selamat Parking Dalam JUSCO dan Selamat kembali ke UTM...walaupun banyak yang terjadi...

Apa??
1. Enjin mati dekat simpang tiga nak kuar dari Taman U lepas isi minyak... (cuak sebab tibe2 macam banyak jer kete dari depan dan belakang)
2. apa lagi?? kena honlah dengan kereta belakang...Sabaq je lah...
3. Kete berhenti jauh sangat dari tempat nak amik tiket parking..kenalah bukak pintu, kuar dan amik....
4. Berapa kali step ntah amik nak parking kereta ala-ala masuk belakang dulu...
5. Hujan...
6. Tak terkawal stereng sebab nak tarik wiper.. apa lagi, masuk line orang..sekali lagi kena hon....

itulah dugaan dan cabarannya..tapi itu semua tak membuat aku patah semangat..sebaliknya semakin yakin...Hujung bulan 4 nak buat praktikal.. Abah dah keluar perintah suruh drive sendiri g tempat LI..abah tak mau hantar! So, apa pilihan yang ada? Practice memandu supaya lesen aku tak digantung di rumah jadi perhiasan! Ya!!

0 comments: