Engineer + Medicine = Medical Engineer ('o,')

Wednesday, March 17, 2010

15hb Mac 2010..Saya dan rakan-rakan satu course pergi melawat Muzium Anatomi, Fakulti Perubatan, Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM). Lawatan yang telah dirancang sejak minggu ke-3 sesi pembelajaran bermula (mengikut informasi seorang rakan) tetapi hanya berjaya dilaksanakan pada minggu ke-13... Such a long period even ini hanyalah trip yang biasa sahaja. Tapi, saya tetap appreciate kesungguhan seorang rakan yang sanggup bersusah payah turun naik HEP semata-mata untuk menjayakan program ini..

Sebenarnya, program ini merupakan salah satu dari coursework bagi subjek FisioLogi dan Anatomi yang saya dan rakan-rakan sedang pelajari. Dalam erti kata laen, kejayaan menganjurkan lawatan ini bermakna setiap dari kami berjaya menambah 10% markah kedalam akaun markah fisiologi kami.

Urmm..Budak engineering g lawat Muzium Anatomi? buat apa jer? Bersesuaian dengan course yang diambil..kami semua ibarat perantara antara Bidang Perubatan dan Bidang Kejuruteraan..Sounds interesting kan? Nak tahu menarik ke tak, Yok sertai komuniti kami...('o,')



Berhenti breakfast di Hentian Machap

Lawatan Akademik ini memberi peluang kepada kami untuk memahami konsep dan asas fisiologi dengan lebih mendalam. Selama 13 minggu mempelajari subjek anatomi dan Fisiologi ini, kami hanya melihat dan mengetahui sistem tubuh badan manusia lewat kepingan-kepingan gambar mahupun melalui buku-buku rujukan.

Kami sampai di Universiti Kebangsaan Malaysia Kampus KL pada pukul 11.30pagi. Terlewat setengah jam dari waktu yang tertulis di tentatif. Masa itu suatu yang subjektif..dah sampai tu kira ok lah...

Sampai kat UKM KL tu, saya dan kawan-kawan dibawa ke Dewan Diseksi.. Dekat situ boleh tengok pelbagai spesimen yang dalam proses untuk diawet..ataupun telah diawet. Destinasi pilihan adalah Muzium Anatomi di tingkat atas. Muzium ni macam 3D Library tuk medical student kat UKM.

Nak Tahu kenapa?

Sebab kat dalam Muzium ni terdapat pelbagai spesimen sebenar yang telah diawet dan disimpan di dalam jar bagi tujuan pembelajaran. Nak belajar Medical bukan macam belajar elektrik. Everything must be in a real form. kalau belajar elektrik dan elektronik, praktikal kita pada component yang hampir setiap sem kita jumpa di dalam makmal. Bagi budak-budak medical, spesimen ni lah yang menjadi alat bantu belajar untuk mereka.

Dekat dalam dewan ni boleh tengok Upper Limb, Lower Limb, Reproductive System, Digestive System, Pembentukan Baby dalam rahim ibu dan banyak lagi. Kami berpeluang melihat dengan lebih dekat struktur dan anatomi sistem tubuh badan manusia. To an engineer student, this is something new to us..BUT to mecidal student it's normal situation.

Kami diberi peluang untuk melihat dan memahami organ-organ yang terdapat di situ. namun, masa yang diperuntukan seakan tidak mencukupi untuk kami melihat kesemuanya.

Seterusnya, kami semuanya dibawa semula ke dewan Diseksi. Di sini kami diperlihatkan dengan Normal Human Body. Tak complete sangat sebab Death Human Body ni dah pun di awet. Segala organ dalaman juga sudahpun dikeluarkan. Yang tinggal hanya muscle dan bone bagi Pembelajaran Upper Limb and Lower Limb...

Berhadapan dengan mayat Sebenar! itulah yang terjadi. Tak sampai sejam di sana, saya mula berasa pening. tak tahan dengan bau cecair yang digunakan untuk mengawet. entah kenapa pada saat dan tika itu, langsung tidak terlintas perkataan takut atau seram. sedangkan yang dilihat adalah mayat sebenar. bukannya patung!

Kebetulan pula ketika itu di satu sudut lain di dewan itu, terdapat seorang staff yang pada hemat saya mungkin juga seorang doktor, sedang membersihkan bahagian lower limb tubuh badan manusia daripada lemak-lemak. Haa!!! Disinilah saatnya saya rasa seperti hendak muntah!!. itulah kelemahan saya.... Sedikit demi sedikit saya cuba menjauh. Khuatir tidak mampu menahan diri dari hendak termuntah.

Kawan-kawan yang lain begitu teruja melihat mayat itu. Tak pelah..lain orang, lain penerimaannya. Kalau saya boleh terima semua tu, pastinya saya tidak menyertai bidang kejuruteraan masa ini. Saya masih diberi pilihan. cuba secara fizikal dan mentalnya, saya tidak mampu untuk belajar perubatan. By the way, i luv Physics more than i love Biology since in secondary school!!...



3 SEP bertamu di UKM KL

0 comments: