Nyumm..Nyumm..

Tuesday, March 30, 2010

Untuk entri kali ni saya nak berkongsi makanan yang menjadi pilihan saya selama 3 tahun di Johor.

1. NASI AYAM PENYET
Ni menu baru. Baru pada saya. Satu-satunya yang saya takkan jumpa bila dah balik Kedah nanti. Saya tergerak nak berkongsi rasa pun, sebab ahad yang lepas, saya nonton cerita JJCM short term for Jalan-Jalan Cari Makan. Cerita yang dihoskan oleh Serina, anak Chef Wan tu. Episod JJCM kali ni, makan nasi ayam penyet..tapi dekat KL. yang saya nak berkongsi ni, versi orang Johor. Harga dia pun murah. Affordable.. dan yang paling penting, memuaskan... Kenyang pun ye juga.

Korang tahu tak nasi ayam penyet tu macam mana rupanya? Urmm..first time dengar nama dulu pun, saya pelik juga. Kenapa nama menu macam tu? apa bestnya nasi ayam penyet ni? And 1st time saya cuba setelah hampir 2 tahun ++ duduk kat Johor ni, iaitu awal tahun 2010, barulah saya realize betapa sedapnya makanan ni. Dah macam addicted je dengan menu yang satu ni..

Asal bosan jer dengan menu-menu yang ada dekat Arked K9, sure restoran ni menjadi pilihan saya. Mungkin ada orang akan kata mahal. Tapi saya kata, memuaskan!!.


Nasi ayam Penyet ni consist of nasi putih, ayam yang dipenyetkan.. before tu digoreng dengan bahan-bahan yang saya sendiri tak pasti apa..(yang pasti diiktiraf halal..dan restoran orang melayu)... yang paling penting dalam nasi ayam penyet ni, ayam dengan sambal belancannya. Marvellous! pedasnya menepati kehendak saya. Bagi yang tak tahan pedas, tak yahlah pandai-pandai nak habiskan semua sambal belacan yang diletakkan tu. Ikut kemampuan masing-masing.



Set Nasi Ayam Penyet Restoran Pinang = RM4.50



Selain tu, ada ulam-ulam macam sayur kobis dan timun. Yang wajib ada juga adalah tempe goreng. Masakan Jawa, tak lengkap kalau tak ada tempe. Bahan-bahan aksesori ni boleh berubah ikut tempat yang kita makan, tapi ayam, sambal belacan and tempe goreng ni, wajib ada. COMPULSORY!.. hehehe... Dan diselitkan juga dengan sup. sebab masyarakat Malaysia sangat sukakan makanan berkuah. Nyummy..

Ayam dia pun besar. Setiap kali makan nasi ayam penyet, saya suka order bahagian Peha. Sebab tu saya kata sangat-sangat memuaskan. Berbaloi-baloi..RM4.50 untuk sepinggan Selalunya, saya pergi makan ayam penyet ni dengan AKMAL HAYATI. Coursemate saya. Memang kamcheng habis bab makan-makan ni..hahahah...

Ada yang nak belanja saya makan nasi ayam penyet ni ke? Kecik tapak tangan, Laut China Selatan saya tadahkan. Addicted pada nasi ayam penyet, sampaikan seminggu tak jumpa macam tak puas. rasa mengidam jer...hahah..macam orang mengandung pula..Ooopppss...kahwin pun belum, mana ada mengandung... HIPERBOLA pula.

Makan...makan..dan makan.. Itu kalau saya di JOHOR.

********

2. PASEMBOR



Inche-Inche Tauge yang banyak..huhuhu


Ini kalau saya balik umah di KEDAH. even, kadang-kadang tak balik pun boleh teringat-ingat. PASEMBOR. ya! my favourite. Tempat paling saya suka dengan Simpang Kuala..area nak menghala ke Tanjung Bendahara. Asal cuti jer, sure saya akan merengek kat mak ngan abah minta Pasembor. Paling-paling sekali balik kena makan sekali. tak boleh tidak. Nanti naik bas balik JOHOR tak aman. dok ngingat Pasembor tak makan lagi..hahaha

Pasembor ni leh jumpa kat UTARA ja. Setakat ni, saya tak jumpa lagilah kat SELATAN ni. Kalau saya cakap dengan orang bukan UTARA, mesti dia akan tanya saya balik,
"PASEMBOR tu apa?"


Urmm..mungkin saya boleh samakan PASEMBOR tu dengan ROJAK ASMA yang terkenal kat JOHOR ni. Sama tapi tak SERUPA. Ada yang tanya,
"PASEMBOR tu macam GADO-GADO ke?"...



Melimpah-limpah kuah kacangnya..urmm..



Urmm..Jawapan saya tak sama.
Susahnya nak describe.. Tapi kalau ada yang teringin nak merasa, meh r turun KEDAH. Kalau kena timingnya, insyaALLAH saya boleh belanja. Tak pun, saya belanja, awak-awak semua bayar sendiri jer..hehehe..
Murah jer. RM3.50. Kalau yang standard size saya ni, makan sorang pun jenuh nak perabih. Sangat banyak.

Kalau makan kat warung tu, sampai nak menangislah saya nak habiskan. Kalau tak habis nanti abah tak nak bawa makan situ dah..(ayat provok abah dari kecik sampai dah besar..hahaha). Cuma satu jer yang mak ngan abah dah tak larat nak tegur setiap kali bawa saya makan pasembor or bawa balik pasembor tu kat umah..

"Hang dok kelebek menatang apa tu? makan jer lah.."
Nak tahu kenapa ayat ni yang keluar? Sebab....Saya akan belek-belek Pasembor tu dalam 5-8 minit semata-mata nak buang tauge yang diletakkan di tengah-tengah pinggan tu. Maknanya, setiap kali nak makan pasembor or anything yang ada mixed dengan Tauge, saya mesti take time (depend pada jumlah tauge yang diletakkan) untuk asingkan tauge dari makanan saya.

TAK SUKA!!!
tapi tak bermakna saya tak makan PASEMBOR tu.. macam mana susah sekali pun nak membuang Inche-Inche Tauge tu, saya tetap berusaha.. Hahaha... Nasihat saya, kalau nak makan pasembor ni sepinggan seorang, SILA kosongkan perut! Kalau tak, rasa perut sangat-sangat sebu. Kalau paksa juga makanan masuk perut, muntah nanti dibuatnya.

Owh yea!
Saya tak cerita pun lagi apa bendalah PASEMBOR ni kan? Urmm...dia sejenis makanan. Of Course..
Dalam dia ada macam-macam yang dicampur seperti rojak. Ada cucur udang yang dipotong (ini main menu).. Pastu ada Timun yang dihiris macam dalam laksa tu... Then, ada tauge(Very dislike)....Ada ubi kentang yang direbus(Sedap~).. Ada juga sengkuang..sejuk je...Urmm..paling menarik ada telur.sama ada versi rebus or versi goreng...Urmm..ada apa lagi ye?

Dan yang menambah selera saya, tentunya kuah nya. Kuah Kacang. Favorite saya tak kira waktu.

Cerita pasal PASEMBOR, rasa macam nak balik umah skrang juga. mengajak mak dan abah menikmati hidangan PASEMBOR kegemaranku.. Yeay!




0 comments: