SAYA MEMANG TAK TAHU!!!!

Saturday, March 20, 2010

Tak sepatutnya ini terjadi. Ini Eksperimen yang terakhir. PB-LAB yang terakhir. Tapi inilah satu-satunya lab yang saya tak tahu hujung pangkal circuit. Satu-satunya lab yang kalau orang tanya, saya tak tahu nak jawab apa. sebab SAYA MEMANG TAK TAHU PASAL CIRCUIT TU!!!..

Previously...nak ngimbau nostalgia lama...wahaha...
Time test tuk Eksperimen ke-2.
Ada seorang kawan. Sian saya tengok dia. Macam tak tahu jer nak buat litar. Sedangkan masa ni lecturer nak amik markah personal. Nak tengok performance individual. Benda kalau dah grouping mesti ada sesuatu tuk jana individual mark. Untuk PB-LAB ni, test individu nilah caranya. Tak sampai hati melihat kawan yang terkial-kial nak sambung litar tu, saya pun bagilah litar yang dah saya buat dan dah saya dapatkan bacaan tu untuknya. Bukan berniat untuk menipu ataupun apa..tapi lebih kepada nak membantu. Saya tak nak dapat markah sorang-sorang.

Habis je test individu tu, saya balik ngan dia. Saya pun tanya dia, "Tak pernah buat circuit ke before ni? Cuak semacam jer kami tengok..."

Dari jawapan dia jelas menunjukkan dalam group dia part buat circuit budak-budak lelaki yang setel. Saya bukan nak mendiskriminasikan jantina. Tapi kadang-kadang benda ni obvious sangat. nak-nak, kawan saya ni memang lembut orangnya. Kalau tak diberi peluang untuk buat circuit tu, dia takkan rebut dengan lelaki yang ada untuk buat. Sudahnya, mereka hanya menjadi tukang catat nilai. Tukang buat report. kiranya semuanya yang bertulislah.. Kenapa jadi macam ni ek?

Soalan lecturer yang buat saya terfikir seketika , "Awak tak buat circuit? Tengok je? Mana boleh, tengok dengan buat lain. Atau awak catat value je.." Urmm..cubalah korang-korang yang ada pengalaman dalam bidang yang sama dengan saya ni, fikirkan..Pernah tak agaknya soalan ni ditujukan pada lelaki? Saya rasa tak..Sebab apa? LU PIKIRLAH SENDIRI..hehehe

Tak pelah.. Saya tengok balik diri saya..konon-konon muhasabah diri. Kenapa saya dan partner lab perempuan saya boleh buat circuit tu? Boleh sambung litar tu ke Vcc dan Vee? Orang lain saya tak tahu..Tapi ini cerita saya sebab ni blog saya!

Bila muhasabah diri ni kejap, baru saya realise...dalam usaha saya dan kawan ni nak mendekati circuit. nak memahamkan circuit, surely ada jer berlaku pelanggaran tak kenyal. perselisihan bahu. ini berlaku antara lelaki dan perempuan. Bukan saja suka-suka nak buat pelanggaran tak kenyal tu, tapi dah kalau itu jer caranya, nak buat macam mana?

Tapi matlamat tak menghalalkan cara!! ye, saya pernah terdengar tentang itu. Tapi, cuba korang tengok dua situasi ni. Kalau tak redah juga. kalau tak gasak juga, jawabnya melopong je lah tengok circuit. tahu-tahu dah keluar output. mana source, mana input pun tak tahu.

Last Eksperimen ni, saya malas dah nak bergasak.. malas nak merebut...cuba nak minimakan pelanggaran tak kenyal tu. Tapi apa yang dapat? Hahaha..itulah yang menariknya..Saya seperti teman yang saya maksudkan di awal cerita. Tak tahu pun apa yang berlaku pada litar... tahu-tahu output dah keluar. Tadi frequency tinggi, tiba-tiba dah rendah.. apa yang diorang buat pada litar tu?

Nak cakap lebih, malas... Sebab tahu saya tak menyumbang apa-apa pada litar tu. Balik-balik disuruh cari tentang theory dan segala macam yang bersifat akademik! Teknikal progress diorang setelkan. Argghhh....Tak sukanya!!! Kenapa lelaki tak nak bagi peluang kat perempuan? kalau rasa kitorang sangatlah slow bab-bab circuit, kenapa tak guide???

Selasa ni nak kena demo. kena presentation. Kalau tiba-tiba lecturer tu tunding jari dekat saya suruh saya ceritakan tentang litar tu memang nganga je lah jawabnya. nak cerita apa? Tak pun cakap jer kat Lecturer, "Puan, saya tak buat circuit ni. Saya cari pasal theory, prinsip jer. Tgk-tgk dah keluar output. macam mana design circuit pun saya tak tahu. apa kata Puan tanya jer dekat kawan-kawan lelaki saya ni..mereka sangat bersungguh dalam menyiapkan eksperimen ni..." ngee...itukah jawapannya? Konfem, individual mark saya kali ni sangatlah rendah. tapi apa nak buat?????

"Pelanggaran tak kenyal terjadi makanya circuit dapat difahami.....Kalau tak berlaku pelanggaran tak kenyal tu, maknanya KOSONG!!"

Isy, takkanlah asal lab jer nak uat pelanggaran tak kenyal baru dapat faham circuit? tak logik akal betol!!!.

1 comments:

Mutiara Bernilai said...

Salam.. singgah skejap kat sini nak relax2 sket dr tensen PSM..

hm,PBLab punye crite eh.. mase kami dulu2 pun trase gak bebanannye..lagi2 kalau nak faham litar.. tp so far planggaran kenyal xde la blaku mane,sbb kami juz brempat..3 pom dan 1 lelaki..so xde la plangran kenyal sgt..

nway my dear,chaiyok n all d best!!
greater pressure awaits u in future.. :)
smile 2 the world!

luvs~