Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !

Tuesday, August 31, 2010

Assalamualaikum..

Entrie tanpa gambar..boleh tak? Lagipun tak de gambar nak upload.. Malas pula nak search kat google.. Neway, nak wish Salam Merdeka to all my frens and bloggers.. Sedar tak sedar dah 53 tahun negara kita bebas dari gengaman penjajah.. Tapi..betul ke kita dah merdeka? Macam dah tak larat je nak bangkitkan isu ini.. Mungkin secara zahir dan fizikalnya, kita tak lagi dijajah oleh bangsa asing.. No jepun army.. No british Army.. yang ada hanyalah Angkatan Tentera Malaysia..Dari Laut, darat sampailah ke udara..

Tapi, macam mana secara rohaninya? eh, betul ntah? Rasanya ramai lagi yang sedang dijajah.. Terutamanya anak remaja yang lebih kurang baya saya.. 20-an.. kenapa? tak percaya? Cubalah tengok persekitaran kita ni.. berapa ramai je yang masih memegang pada adab susila sebagai orang timur? Sebagai orang melayu? dan ultimatenya sebagai seorang islam?

Mana-mana kita pergi pun, mesti nampak golongan muda-mudi yang pakai baju macam tak cukup kain..sedangkan dah brape banyak kedai kain yang dibuka kat Malaysia ni.. Jakel je dah berapa cawangan.. Lom kira Kamdar lagi.. Tak pun kira je Gulatis ada brape? paling-paling lekeh pun, kedai kain nama-tak-popular banyak kat tempat kita tu..

Tapi..baju-baju ketat, sekali tunduk nampak aurat juga yang nak dipilih pakai.. ahaks, apa saya merepek ni? nak cakap pasal merdeka, g merepek ntah mana-mana..

Ok..make it short..Salam Kemerdekaan buat semua.. Dan Salam Ramadhan di hari-hari terakhirnya..

1 comments:

Anonymous said...

Selamat Hari Merdeka!

jangan jadi seperti amin si anak gajah =) seperti dalam video ini ye kawan-kawan...

www.youtube.com/watch?v=-oDoPdf-ceg

- udi