Libya Diserang..Myanmar bergegar..

Friday, March 25, 2011

Assalamualaikum..

Betul3x..memang tadi nak tidur. tapi tetiba terbaca news pasal gempa bumi dekat Myanmar. What? Myammar??? Yes..di Myanmar.. Salah sebuah negara jiran kita.. Negara Asia. Benua Asia bergegar?? Eh, itu biasa..kan baru-baru ni Jepun dah bergegar siap dapat ombak gergasi lagi.. Tapi kali ni nak cakap ASEAN.. Dari maklumat terkini yang saya baca, Gempa bumi telah mengegarkan bumi Myanmar sekitar 7.0 skala ritcher. Besar jugak kan?? Hari tu dekat jepun dalam 8.9skala ricther kan?

Sumber yang saya peroleh dari sini.

March 24, 2011- Gempa bumi yang  kuat telah melanda di Myanmar berhampiran sempadan dengan China, Thailand dan Laos, Ahli Geologi AS mengatakan gempa bumi yang melanda di Timur Myanmar, sekitar 55 batu (89 km) utara Chiang Rai, Thailand. Gempa bumi pada awal nya sekitar 7.0 skala ritcher.
Ahli Geologi mengatakan gempa bumi tersebut mempunyai kedalaman 142 batu (230km), tetapi apabila disemak semula, ia mengatakan gempa bumi tersebut adalah 6 batu (10 km) dalam.
Pusat gempa bumi adalah 589 km (365 batu) timur laut Rangoon, ibukota Myanmar, dan 772 km (479 batu) utara Bangkok, Thailand.

Sumber dari CNN

(CNN) -- A powerful earthquake hit Myanmar Thursday near its borders with China, Thailand and Laos, the U.S. Geological Survey said.The quake hit in eastern Myanmar, about 55 miles (89 km) north of Chiang Rai, Thailand, the survey reported.It had a magnitude of 6.8, the survey said, revising the estimate down from an initial reading of 7.0. It was a relatively shallow quake, which can be very destructive. The Geological Survey initially said the quake had a depth of 142 miles (230km), but it later revised its estimate to say the quake was 6 miles (10 km) deep, putting it fairly close to the surface.A second quake hit about half an hour later, with a preliminary magnitude of 4.8, the USGS said.There were no immediate reports of damage or injuries.The center of the quake was 589 km (365 miles) northeast of Rangoon, the capital of Myanmar, and 772 km (479 miles) north of Bangkok, Thailand.It was 104 miles (168 km) south-southwest of Yunjinghong, Yunnan, China.A destructive tsunami is not expected, the Pacific Tsunami Warning Center said. In advice to government agencies, the center said the quake "is located too far inland and too deep inside the earth to generate a tsunami in the Indian Ocean."Myanmar, which is also known as Burma, has been badly hit by natural disasters in the past few years.A powerful cyclone in 2008 left an estimated 100,000 people dead, and another one two years later left 70,000 people homeless, the United Nations estimates.The quake was significantly less powerful than the one that hit Japan two weeks ago, causing a tsunami, leaving thousands dead or missing, and prompting fears of a nuclear meltdown.It was roughly comparable in magnitude and depth to last year's Haiti earthquake, which measured 7.0. More than 200,000 people died in the Haiti earthquake, and millions were affected.That quake's center was only 9 miles below the surface and near congested population centers. Scientists said if the quake had been centered deeper down, the damage would not have been as severe.

 Bersyukur kerana Malaysia masih selamat dari bencana alam yang satu ini.. Alhamdulillah..Syukur di atas nikmat-MU Ya Rabb..



3 comments:

sha said...

Alham dulillah, wa syukuri lah.. Pada-Mu ya ALLAH. :-)

Dda Ly said...

owhh mcm2 dunia skang kan...

meh ke rumah..
~hampir kehilangan kerana kelalaian~
keep in touch ye..♥♥♥

mselim said...

Begini lah keadaan negara islam dpt ditakluk dgn mudah, kerana negara2 islam sendiri tidak bersatu....
Orang israel dan sekutunya sememangnya suka melihat negara islam tidak bersatu...supaya mudah utk dikotak-katik...
Kerana itu adalah agenda pertamanya....