Mahalnya Yuran! Khabar derita untuk PSM ku..

Tuesday, March 1, 2011

Assalamualaikum...
Wow..dah bulan Mac! Tidak ku sangka masa berlalu begitu pantas. Rasa macam baru minggu lepas je celebrate new year.. Ini dah masuk bulan ke-3 tahun 2011.. Cepat-cepat. Sungguh cepat masa berlalu meninggalkan kita. Sampai tak tahu apa yang dah dibuat selama 2 bulan yang lepas.. MasyaALLAH..Astaqfirullah..semakin bertambah amalanku atau semakin berkurang??

Tweet..tweet..Hei! Saya pun dah ada tweeter.. Tetapi memandangkan tidak berapa celik tweeter, makanya kuranglah men'tweet'. Nanti kalau dah khatam, saya buka tweet tu selalu. Kali ni nak story pasal duit. Eh, bukan. Pasal yuran. Pewit..Duit dah masuk weh.. Tunggu apa lagi? Pi bayaq yuranlah. 

Dalam rekod UTM, saya ni pelajar persendirian. Err..dalam erti kata lain tiada scholars. Tetapi sebaliknya tidak.. Saya ada scholars.. Cumanya malas nak naik turun pejabat bendahari untuk kemaskinikan status yang satu tu. Lagi pun, yuran memang saya pergi bayar sendiri. Tak buat pula auto payment potong duit dalam akaun tu. Scholars saya baru masuk minggu lepas. 25 Februari 2011. Setelah hampir setengah sem berada di UTM. Mana-mana yang rasa saya pernah berhutang dengan dia dan tak reti nak bayar, tolonglah minta ye.. takut hilang ingatan terus..=P

Siapa yang tak pernah tengok resit bayaran dari UTM? Sila angkat tangan!! hehehe..meh saya tunjuk resitnya. Kalau dikumpul-kumpulkan rasanya ada 8 resit semuanya. Bersamaan dengan 8 semester saya turun naik pejabat bendahari dengan membawa wang tunai hampir RM1500++ untuk bayar yuran..

Kalau rasa tak cukup besar, sila klik untuk tumbesaran seterusnya..

Setiap kali bawa keluar duit dari CIMB bank, rasa takut je. Rasa macam ada mata yang memandang. Tapi saya tetap saya. Duit tu kadang-kadang selamba je selit dalam buku rujukan yang saya bawa. Alasan~ senang dipeluk. Orang tak dapat nak curi.. Bila sampai kaunter, buka buku, akak kauter tu senyum. Duit keluar dari celah buku beb.. Bukan dari dompet..hahaha..

Ha! Dah tengok resit tu? Yang tak pernah tengok resit ni, silalah tengok puas-puas. Itulah yuran yang korang dok bayar tanpa korang tahu setiap semester. I tahu apa yang I bayar sebab setiap sem pun i tengok resit bayaran. Mahal tak? Mahal kan? Yuran pengajian memang RM700.00 Tiada peningkatan ataupun pengurangan. Yuran asrama? almost RM700 juga. Alasannya duduk dalam lingkaran dalam. Dekat dengan fakulti. Itu je kelebihannya. Kelemahan? Tandas asyik nak tersumbat je. Alasan~ akar pokok yang dah besar. Alasan lain? ~ Tikus dok berlari-lari atas bumbung bilik engkau, tidakkah itu mengundang rasa "scary" seolah-olah bumbung ni nak jatuh?? ngee.. belum kira kejadian black out yang tiba-tiba yang boleh mengundang rasa nak marah je..

Selanjutnya..UTM Service Charge.. Urmm...tang ni tak berapa sure sangat service apa yang dia cas. Bas? Wifi? Cleaner? or??? No answer for that. So, bila dapat scholars tolak pula duit yuran yang mahal giler tu, tinggal berapa sen je lagi kan? makanya misi berjimat cermat harus diteruskan bagi memastikan kelangsungan hidup di UTM terjamin. =)

Ok..saya malas nak study..nak berjalan-jalan di alam maya..

** hari ni dapat khabar yang tidak gembira. RS company pun tak bleh supply XBee dalam masa terdekat ni. SV suruh cari lagi supplier lain dari malaysia.. Tapi the thing is, saya dah tak jumpa any company dalam malaysia yang supply dat model. Paling dekat pun Singapore. Tapi SV tak approved sebab Singapore pun akan take long time untuk dapat barang tu.. So, what the.....i'm speechless..yet i don't even have any single solution..~(T.T)

8 comments:

fiqkbe said...

yuran utm ni mcm2 yg bertmbh. x fhm tul.

Cik Sara said...

yeah! that's right.. Yuran tu tak pernah less than 1300..semuanya above.. Tak faham betul..paling tinggi yuran sem lepas kot.. dekat 1600++ including yuran LI.. giler mahal sih..

sweetcardigan said...

jom join contest ni,
http://sweetcardigan20.blogspot.com/2011/02/cardigan-free-utk-contest-pose-dengan.html

NIA said...

hal duit memang slalu payah nak manage.paling utama, yuranlah kan.hehe.slalu gak bdebar bila kuar duit bbyk dri atm.

farah said...

duit duit huhu cepat sgt melayang huhu duit fara pon sama huwaaa i dh miskin

Cik Sara said...

@Sizuka
Memang berdebor pun..pegang duit cash banyak-banyak..

@Farah
Melayang-layang duit tu tinggalkan kita dalam sekelip mata je..hohoho

Ershadiah said...

Sara~teringat byr yuran sem lepas, sekali dgn yuran LI. SKet lg nak cecah 2k. Sedap if bawak p shoppng. Apakan daya. hahahahha

Cik Sara said...

@Ersha
Hahaha..tahu tak pe..RM1600++ which is almost RM2k..fuhh..