HE Knows..

Monday, July 11, 2011


Hidup ni penuh berliku.. Tak percaya? Tak pe. Hidup ni ada juga pasang surutnya. Suka duka pahit manis semuanya ada. Orang kata hidup ni macam rutin memasak. Cukup asam garamnya, sedaplah makanan. First class gitu. Kalau lupa nak letak garam, tawaq habiaq. Nak makan pun tak lalu. Dan yang paling penting Life is unpredictable
We never know what is the best until we face it.

Yaa..That's right. Tidak saya nafikan sama sekali. 
And Allah knows The Best.

Kita boleh merancang. Misalnya, lepas degree nak sambung master, lepas tu nak pergi PhD. Tapi sebelum habis master, nak kahwin dululah. Habis je PhD, try dapatkan Ir. plak.. Lepas tu untung sabut yang timbul buat macam-macam research, bagi bakti pada negara. Sultan pun bagi pingat. Dapatlah gelaran.. Wahahaha.. Tapi siapa kita nak memastikan perancangan yang kita susun berjalan seiring dengan kemahuan kita? Mungkin lepas degree, master bukan untuk kita. Siapa tahu, Allah dah aturkan supaya kita kerja dulu. Allah aturkan rezeki kita dekat situ..

Takkan nak hentak-hentak kaki kata "Saya tak mau!". Macam menolak ketetapan takdir pula. Dan mungkin juga lepas habis degree lagi 4-5 bulan, Allah aturkan jodoh terlebih dahulu buat kita tanpa sempat kita nak susun perancangan sambung belajar mahupun bekerja. Bila dah kahwin, husband cakap "Awak duduk je lah dekat rumah. Dekat dengan saya. Saya mampu nak tanggung awak." Ok! mungkin itulah takdir yang Allah atur untuk kita. Takkan kita nak pi masuk TV3 cakap "saya tak mau kahwin. Saya tak mau dok rumah!" Haahaha... Ada ke yang tak mau kahwin? Ok.Skip.

Hidup ni tak pernah lepas dari dugaan. Orang cakap, lagi kuat kita diuji, semakin dekat Allah menghampiri kita. Maknanya, kalau Allah uji kita bukan sebab DIA tak suka kat kita. Tapi sebab DIA sayang lah dia uji kita agar kita tak terus terleka dan hanyut.
"ALLAH takkan uji kita lebih dari kemampuan kita. HE knows what is the best."

Sebagai manusia, saya sedar. Saya juga sedang diuji. Kadang-kadang saya rasa lemah untuk terus berdiri. Apatah lagi untuk terus melangkah. Kadang-kadang apa yang saya rancangkan, saya sendiri tidak yakin tentangnya sehinggakan hati saya berbolak-balik. Kadang-kadang saya terlanjur mempersoalkan takdir. Saya alpa. Lupa dengan ketentuan ALLAH. Sedangkan jauh di lubuk hati saya tahu HE knows what is the best for me.

Saya dah merancang. So, i just need to follow the flow until it diverge to somewhere that i don't know yet. Selebihnya berserah kepada takdir dan aturan ILAHI.

"Ya ALLAH, andai ini yang terbaik buatku, Kau permudahkanlah urusanku dalam mengendalikannya..Amin.." 

0 comments: