Nukilan Indah~

Thursday, September 15, 2011

Lumrah manusia..

Bila dah diberi satu. Nak dua. Dah dapat dua, minta tiga pula..

Kalau masa bersendiri, siang malam berdoa..
Mohon dipertemukan Jodoh dengan segera. Kelak diri tidak lagi sendiri.. (<--- ramai kan cenggini..hehehe)

Allah makbulkan doa-doa hamba-NYA..

Kompang dipalu..bertalu-talu.. Duduk bersanding..Tersipu malu..

Bulan berlalu.. Hari berganti..
Dah berdua.. tapi rasa macam tak cukup lengkap lagi...
Siang malam kembali berdoa..
Mohon dikurniakan zuriat penyambung kasih...

Allah tak pernah kecilkan hamba-NYA ..Apatah lagi mengabaikan doa-doa hamba-NYA..

Waktu beredar... Siang berganti malam..
Dengan murah hati..
Allah tiupkan roh ke dalam rahim seorang wanita... (transformasi dari seorang remaja -> isteri -> ibu )

Dulu sendiri.. Kini berdua.. Akan datang bertiga.. (Dulu sendiri..Kini sendiri....lalala..)


Allah murah hati..
Tak cukup satu..
Dikurniakan lagi 3-4 orang. Bagi lengkap seisi keluarga..

Tapi manusia tak pandai bersyukur..
Kadang-kadang manusia ni menjadi tamak..
Didera anaknya...
Tergoda dek nafsu, anak yang dikatakan penyambung kasih, dirogol tanpa belas..

Allah Maha Penyayang..
Takkan dibiarkan hamba-NYA itu teraniaya..

Makanya...
Nak kahwin..Dah cukup ilmu di dada?
Bukan ilmu akhirat semata-mata..tapi yang rukyah pun perlu juga..
Dah faham maksud tanggungjawab??
Sebab perkahwinan itu tak cukup dengan cinta dan kasih sayang...

Nak anak...Dah cukup ke persiapan diri?
Ke mana arah anak itu hendak di didik??
Atau sekadar untuk menggembirakan hati melihat keletah anak kecil??

Jangan tamak..
Bersyukur dengan setiap permberian ILAHI..
Tidak bertemu dengan Adam yang dijanjikan Allah,
bukan beerti kita perempuan tak laku..
Mungkin belum masa dan tikanya untuk ALLAH temukan kita..
Allah bagi extra masa untuk kita lengkapkan diri...

Apa guna kalau dah kahwin,,
Pengakhirannya adalah bercerai??
Takkan nak dibiarkan anak jadi yatim sebelum waktunya??

Yok fikir sesama..


3 comments:

nelly said...

mari kita sama-sama renungkan ~
=)

aimie amalina said...

=]
sungguh Dia selalu dgn kita
tetapi kita ssh utk selalu dgn Dia

CikGu Ma said...

assalamualaikum...follow awk...thanx singgah di blog saya.. (",)


errr, rasa mcm kena kat diri sendiri la... ---> bajet perasan..tak kawin lagi pun =,=