Teksi oh Teksi... ^^,

Saturday, December 24, 2011

Fuhh..ponat kaki melangkah..ponat lagi tangan yang memikul barang... =D...

Yeay! Sampai juga akhirnya ke Wangsa Walk yang ala-ala famous abis tuh.. Tak jauh pun dari kolej kediaman.. Naik teksi dalam RM4.70 mengikut bacaan meter. Let see...before i talk with the very-very longgggg..ek[?].. I wanna make some comparison..weee haa...

KL dan JB sememangnya tak dinafikan.. sama aje.. Kadar mata wangnya..eh, salah.. Kadar apa ek? Apa-apa jelah.. Tapi, setakat ni...saya rasa dok KL tak lah se"mahal" dok JB.. (T___T)

Jom tengok kenapa saya cakap cenggitu?..
Masa undergrad, saya dok dalam hostel UTM JB tu.. Ok, kalau kamu-kamu nak tahu dari Sri Puteri ke kolej adalah RM6.00-RM7.00 and it can be up to RM10.00 per person tanpa penggunaan meter. And at the same time, dari kolej ke Taman Universiti adalah sebanyak RM6.00 per person. Juga tanpa penggunaan meter.. ditekankan di sini PER PERSON. Jarak antara kolej ke Taman U/ Sri Puteri tu lebih kurang je jaraknya dari kolej kediaman sini ke Wangsa Walk tu. Urmm..mungkin Wangsa Walk jauh sket kot.. 

Tapi, dari Kolej Kediaman ke Wangsa Walk Mall dan dari Carefour Wangsa Maju ke Kolej Kediaman, mengikut kadar meter baru RM4.70 se teksi.. Saya tekankan di sini, SE TEKSI.. 

So, kalau dok JB...nak ke Taman U atau Sri Puteri secara berteman atau berkumpulan atau lebih dari seorang, sangatlah merugikan. Let say, kita pergi Taman U 3 orang.. Kan, cas per person RM6.. Jadi, bila 3 orang pergi dengan 1buah teksi, bayarannya adalah RM18.00+-.. Wah...tak bleh nak buat sikap "tong-tong".. Sonang-sonang je pengusaha teksi di sana dapat bayaran atas angin yang sangat banyakkk...

Tapi, bila dok sini... Kalau pergi berdua atau bertiga, tambang teksi boleh main "tong-tong".. Dapat jimat duit.. Heee... murah kan??? Betul tak?? Ha..tak percaya? G lah cari dak-dak UTM JB yang major dalam penggunaan teksi dan pengangkutan awam.. Hee.. Kalau tanya yang berkereta, mungkin lain jawapannya..

Urmmm...baru 2 bulan kot saya tinggalkan bumi JB secara total. ke dah 3 bulan?. So, tak tahulah kalau dah ada penggunaan teksi bermeter dekat sana..=D.. Tapi, pada saya..teksi bermeter ni bukan sahaja perlu diperluaskan penggunaannya di bandaraya KL ni.. sebaliknya, perluaskan di semua negeri dan daerah.. Barulah rasa secure nak naik pengangkutan awam terutamanya teksi ni.. Dan, pelajar pun tak lah rasa terbeban sangat..=D.. Walaupun tak mampu nak beli kereta, at least mampulah nak naik Teksi! (^__^) 

Eh, sepatutnya nak story pasal COLD STORAGE @ Wangsa Walk Mall.. tapi tak pelah.. Kita tukar tajuk..ngeee... Next entry baru story pasal Cold Storage, Wangsa Walk Mall and Prosperities..Nyum..nyum...



2 comments:

aamalinaazman said...

hehehehe
teksi pon bole cte kan
gud job akak air :)

KaK LimAh Si SupiR said...

naseb bek xblaja kt utm :P