6 1/2 tahun yang lalu...

Thursday, January 12, 2012

Tak boleh nak tidoqlah pulop! Aih.. Stay up lelama! Esok, lambat bangun! Aih, apalah nak jadi dengan dia ni.. Isy..isy..isy.. Hari ni 12.01.2012.. Tapi memandangkan macam dah banyak je update entrie, entrie ni kita buat autopublishlah ek.. Hohoho.. Bagi dia publish pukul 6.30am.. Heee...

6 1/2 tahun yang lalu.. Di mana kamu? Saya? Saya masih di High School.. Cheewahh.. Hee.. 6 tahun plus-plus yang lalu, saya di Kulim, Kedah.. Sekolah biasa-biasa je.. Tak pofular pun sekolah tu.. Tapi yang penting, the best in life! habaq kat ang.. Hee.. Nak cerita kenangan dekat maktab, memang 7 hari 7 malam pun tak abis pasai saya dok kat maktab tu 5 tahun! Hee.. setiakan? Tapi boleh kata 70% daripada kengkawan saya memang setia sampai Form 5 dok maktab tu.. Maknanya, 30% jelah kawan baru kitorang. Baru tapi tetap rapat~..


Tahun 2005. Masa tu F5.. Senang kan nak ingat?? Hee.. Ada Program Memperkasakan JatiDiri Tingkatan 5 anjuran PAMA. Of courselah peserta-pesertanya adalah kami-kami, ye dak? Tapi sebelum bercerita panjang lebor, saya nak share one of my schoolmate's comment.

 kalu bwat outdoor event:

1. Bus cukup byk (boleh bawak satu batch sekali angkut).
2. Ada escort jaga (siap pistol, machine gun suma ada..ntah2 bom pon ada kot).
3. Satu lori makanan (siap skali tukang masak).

memang terbaik MRSMPDRM ni... 


Hahaha.. Part ni memang betui! Even kalau pergi Perkhemahan Pasukan Beruniform pun, kitorang ada Tukang masak! aka Mak cik DS. Bab keselamatan tak payah risau, rasanya kitorang punya keselamatanlah yang paling tip top! Clap for pak cik-pak cik UP. The best!..

Minum petang~
1 batch, kitorang ada dalam 140-150 orang. Sikit je.. Since satu kelas dalam 25 orang je. So, ada 6 kelas.. 25 x 6 = 150.. betul tak?? ahaks.. tapi tak delah betul-betul 150 orang.. Kalau tak salah around 146 student kot. Tapi, kalau outdoor events, memang tak ada masalah. Sebabnya, kitorang tak ada bas mrsm warna maroon peach tu.. Bas kitorang ikut standard bas pdrm. Tak cukup bas yang ada lambang MRSMPDRM, kitorang still boleh naik bas PDRM.. hee..jadi, nak angkut satu batch memang tak ada masalah.

Ok, back to the Program. Program Memperkasakan JatiDiri Tingkatan 5 ni buat dekat Bendang Man, Sik Kedah. Khemah sebelah ayaq terjun!.. Awesome! Tenang je.. Memang perkasa sungguh jadinya! Hee.. Pengisian untuk program ni pun banyak. Merangkumi aspek mental, fizikal, rohani, dan semuanyalah. Dari pagi sampai ke malam. Ada juga motivasi time!.. Dan yang paling best, it's like our leisure time with our beloved teachers. Selalu dok dalam kelas angguk-angguk je kan? Ni kira pembelajaran dan riadah luar kelas..

Jungle Tracking orrr Hiking Time??..
Zaman sekolah memang sangat suka. Kalau tengok dalam gambaq, colorful kan? Warna-warna tu adalah warna rumah sukan kitorang. Sebelum tahun 2005, kelas kitorang adalah rumah sukan kitorang! So, starting with Ar-Razi, Batani, Dailami, Farabi, Kindi dan Zarqali. Ungu, Biru, Hijau, Kuning, Oren dan merah. Kalau nak tahu nama kelas ni adalah nama cendeakawan (eh, betul ke eja?) islam.

Bermula tahun 2005, student dibahagikan mengikut pencapaian akademik. Maka wujudlah kelas Elite dan Vision. Tapi, untuk certain subjek seperti matematik moden, matematik tambahan, BI dan EST sekali lagi kami dipecahkan mengikut pencapaian akademiksubjek mengikut gabungan kelas. Maksudnya, dari pencapaian PNG keseluruhan, kami dibahagikan kepada Elite 1, Elite 2, Vision 1, Vision 2, Vision 3, Vision 4. Bukan nak mendikriminasikan student. Tapi... mereka punya alasan tersendiri. Dan 6 kelas dibahagikan kepada 2 kumpulan untuk penyusunan dan penyelarasan jadual waktu bagi subjek Add Math, Moden Math, English dan EST.

Sekarang semuanya punya haluan tersendiri..
Jadi, tak hairanlah kalau pencapaian keseluruhan dapat dok Elite 1, tapi untuk subjek BI, masuk kelas medium! Hee.. Sebab tak semua yang dapat PNGK tinggi tu, skor semua subjek! Dan tak semua yang dapat bawah 3.00 tu lemah semua subjek! It's reality guys!..

Dan, pendekatan untuk setiap kelas dan kumpulan adalah berbeza. Sebagai contoh, mana-mana yang masuk kumpulan 1 untuk add math dan modern math, pembelajaran dia super duper pantaslah kan? Tapi, tak bermakna yang duduk kumpulan 3 ketinggalan. Sebabnya, kumpulan-kumpulan ini akan di"re-shuffle" semula ikut pencapaian semasa! Wah...boleh saya katakan tahun 2005 banyak formation dan banyak juga movement! hahaha.. Selalu kena move untuk kelas BI dengan EST! Hahaha.. lomah den 2 subjek ni.. Bila ada re-shuffle ni, bolehlah tengok pencapaian masing-masing. Dan biasalah kalau ada yang turun naik kelas tu..

Strategi! Orrrr Town Developer???
Eh, ala..tak boleh concentrate pasal Bendang Man.. Layan jelah gambaq-gambaq tu naa.. Nak cerita suka duka di ketika di bangku sekolah..ahaks... Cikgu-cikgulah yang banyak berjasa.. Sebab apa? Yelah, kalau tak kerana kegigihan diorang rancang dan rencanakan macam-macam tu, takkanlah boleh berjaya kitorang sekarang! Mana nak masuk kelas ngajaq budak, mana nak fikirkan cara nak bagi budak faham dan macam-macam lagi!..

Jabatan Matematik macam itu ragamnya, Jabatan Sains macam gitu pula.. Kalau masuk jabatan Bahasa dekat aras 1, lain pula ragam cikgu-cikgunya.. Tapi, yang pasti..musim peperiksaan je mesti penuh semua Jabatan tu dengan student! Hahaha.. Masa F5 juga, ada Kem Physics. Slogan kem itu adalah "MOVE ON THE RIGHT TRACK!" and i still remember about it sampai sekarang! Saya masih ingat macam mana keruhnya muka masa mula-mula dapat sedebuk file berisi ratusan soalan fizik dari seluruh malaysia! Dalam otak masa tu, "Bila tahun nak siap ni??"... Tapi, take it as challenge. Positive challenges!

Pak Cik - Pak Cik UP(Unit Penyelaras).. Everything related to safety dan keselesaan serah dekat diorang. Tip Top!
Sehari siapkan satu set soalan. 2 bulan sebelum SPM, almost 90% of the paper berjaya disiapkan. Mana yang tak reti buat sendiri, discuss dengan classmate. Bertukar-tukar jawapan. Dan hasilnya? Sangat awesome! Jawab SPM paper Fizik sambil tersenyum.. Sebab almost all the question had been done before masa siapkan the bundle of past year exam paper tu. Seronok kan? That's why people said "Practice make perfect!"

Dan banyak-banyak subjek, sudah semestinyalah subjek Matematik Moden dan matematik tambahan yang banyak buat saya tersenyum! Bahasa Malaysia pun sakan juga skor sebab awal tahun 2005 tu jadi wakil MRSM Se-Malaysia pergi Kuiz Sastera Perdana Kebangsaan. Haha.. Memang habislah riwayat Tun Sri Lanang dan segala bagai masuk dalam kepala otak ni. Pantun 2 kerat, seloka Pak Pandir, Hikayat Malin Deman? Semua macam pita perakam! 

T.E.A.M.W.O.R.K
Wahh..panjang pula dok berleter ni.. Terimbau kenangan lamalah kata orang.. Apa-apa pun, sebelum mengakhiri penulisan ini....

"Berbanyak-banyak TERIMA KASIH saya ucapkan buat semua PENDIDIK MRSM PDRM terutamanya yang pernah mengajar saya dari F1 sehinggalah F5 (2001 until 2005).. Thanks A lot! Kamu-kamu semua ibarat "breakshot" pada saya sehingga membuatkan impian itu menjadi kenyataan!. Terima kasih juga buat kawan-kawan seperjuangan dari F1 sehinggalah F5. U NEVER WALK ALONE Because WE ALWAYS BE TOGETHER.. Sayang kamu-kamu dan kamu-kamu semua"

Boleh pinjam Time Controller Haroro tak? Nak putarkan masa.. Kembali ke zaman persekolahan ni! Hehehe...  Ohayou~ 

Me myself 6 years ago.. Same mechanical pencil until now!
pssssttt:: Gambaq lain, story lain.. Hahaha..




5 comments:

ciK LyndaWawa said...

wah..zaman dulu2 lagi2 if ikut xtvt cam ni memamng bez..=]

Ujie Othman said...

datang menjenguk kamu pulak..^__^

maszull said...

assalamualaikum sara...imbasan kenangan lalu yer seronokkan masa dulu...:)

aamalinaazman said...

huwaaaaaaaaaaaa
bila keje owg x leh tido
rotate peghabih memori lame ye
hehehee

. said...

zaman sekolah mmg menyeronokkan...
terfikir lak lama dah x balik ke sekolah lama...