Bukan sebab kita berbeza..

Tuesday, January 17, 2012

Selasa petang. Sambil ber"main" dengan DICOM, MatLAB dan apa ntah lagi seadik beradik dengannya, telinga layan IKIM.FM. Online version. Nak dengan IKIM.FM secara online juga? KLIK IKIM.FM.. dan selamat mendengar..=D


Boleh ke mendengar sambil buat kerja? For certain people, tak boleh. But for certain, they can. Sebab apa? It's all because of your brain. Ada sebuah buku yang saya baca bagitahu..

Lelaki kalau nak jawab panggilan telefon, dia akan suruh tutup radio atau TV yang tengah terpasang tu. Tapi tidak perempuan. Paling-paling suruh slow volume je sebab tak dengar. Kenapa perkara ini terjadi? Menurut penulis buku tu.. Hal ini disebabkan oleh struktur otak wanita dan lelaki secara biologinya adalah berbeza. Lelaki hanya fokus pada satu perkara dalam satu masa. Diorang tak boleh diganggu. Sebab tulah lelaki mudah naik angin kalau dia tengah bercakap dekat telefon, kita dok sibuk nak bercerita itu ini..

Tapi berbeza pula dengan wanita. Wanita boleh buat banyak perkara dalam satu masa. Sebab tu ramai perempuan memasak sambil tengok TV! Sempat lagi buka majalah Wanita! Agaga.. Benarkah semua itu? Secara fakta neuron, hal ini disebabkan otak wanita mempunyai lebih banyak Corpus Collasum yang menjadi "jambatan" penghubung antara hemisphera kanan dan kiri berbanding lelaki. Disebabkan itu jugalah wanita mudah tercampur dengan emosi berbanding lelaki!..

Wahahaha.. Malas dah nak olah panjang-panjang.. Bak kata penulis tu, kita bukan nak cakap siapa lebih hebat! Tetapi lebih kepada nak membantu wanita dan lelaki saling mengenali sifat masing-masing. Sekurang-kurangnya, salah faham dapat dikurangkan!.. Tak adalah berlakunya kes si lelaki dok berkerut fikir masalah enjin kereta semput-semput, tapi kita yang perempuan nampak wajah berkerut lelaki, dok fikir yang diorang tengah marahkan kita!.. Agagaga...

Selamat petang Selasa!



6 comments:

KaK LimAh Si SupiR said...

hohoho..bek r..lpas ni xpikir dh dye bekerut sb mrh kr kaklimah pdhal pikir pasal kete :P

S H I T E Q said...

ho pttlaaa pmpuan boleh buat keja byk dlm 1 masa. nice info btw! :D

Kaca Lensa said...

haha... btol2..smela.. ngah bce2 pon leh tgk katon.. ;P

aimanayie said...

Corpus Collasum ye...

btw thanx kasi info :D

hehe..

Hanis MY said...

go girl power hehe akak ni femina sket...

. said...

gurl - multi tasking
boys - buat satu kerja dalam satu masa tapi fokus, teliti dan lebih baik hasilnya

ada kelebihan memasing, ada kekurangan memasing... :)