Sudu & Garfu : Laksa Lemak Sarawak (Juadah Hujung Minggu)

Friday, February 3, 2012


Konnichiwa… Halloooyaa!! Let’s rock and roll!! (^o,^)

Segmen sudu & Garfu kali ni saya nak share satu resepi.. Diterbangkan khas dari Sarawak.. Ohooo..Tapi tak delah sampai kena tempah tiket Air Asia segala bagaikan? Percutian selama lebih kurang 10 hari di utara tanah air membuatkan saya seorang tukang masak! Ahaks.. Terubat rindu nak pegang senduk, periuk, kuali segala bagai beb.. Puas! Kembali ke Kuala Lumpur dengan semangat yang baru.. Aja-aja fighting!.

Ok.. Tak payah nak mengarut sangat-sangat. Jomler hambo kongsikan resepi Laksa Lemak Sarawak. Hambo dah buat.. Terbaik.. Thumb up!! Arigato ne SajiOnline.com… Adik cari resepi dalam internet untuk mak, akak dia ni yang tolong masakkan..=D Check this out guys!

Bahan-bahan:
1 kg kelapa parut – ambil santan pekat secukupnya
500gm bihun
120gm tauge
300gm udang bersaiz sederhana
60gm sambal laksa
Garam dan serbuk perasa secukupnya
350gm timun
500gm ayam
2 biji telur
1.5 liter stok ayam
15gm daun ketumbar

Rempah Laksa(Dikisar halus):
2 ulas bawang putih
50gm bawang merah
2 ulas bawang besar
60gm belacan
10 hiris lengkuas
6 biji buah keras
30gm cili kering
2 batang serai
30gm kacang (Goreng tanpa minyak dan kisar)

80ml minyak masak
5gm asam jawa- ambil airnya.


Cara penyediannya saya buat ikut style saya ajelah ye.. Malas nak ikut resepi sangat. And by the way, memasak ni tak semestinya kena timbang betui macam dalam resepi. It’s all about your instinct. Kalau nak timbang-timbang ni, silap hari bulan sampai ke malam pun tak boleh makan lagi..=D

1.    Basuh ayam bagi bersih-bersih. Lepas tu rebus ayam sampai masak. Air rebusan ayam atau kita panggil stok ayam tu biaq je dalam periuk. Angkat isi ayam tu bawa keluaq. Ayaq tak payah buh banyak-banyak. Agak-agaklah.. Tinggalkan dalam ¼ daripada periuk tu untuk ditambah rempah laksa dan santan sat lagi.

2.    Dah dapat stok ayam kan? Campuq dengan sambal laksa. Dalam 1 pek ada 3 bungkus. Saya guna sebungkus je. Ala, sambal laksa yang instant tu. Instant Sambal Laksa Sarawak. Masukkan santan pekat dan jangan sampai bahan-bahan ni menggelegak macam lava gunung berapi tu. JANGAN!. Lepas tu, perasakan dengan garam dan serbuk perasa. Paling mudah guna je Pasti Sedap!. (‘o,’)

3.    Perlahankan api. Jom kita buat rempah laksa pula. Inilah yang istimewanya..=D

4.    Kisar sehingga halus semua bahan-bahan rempah tu. Oooppss.. saya terlupa nak masukkan belacan! Ahaks.. Tapi sodap je.. Lepas dah kisar, panaskan minyak di dalam kuali. Masukkan bahan kisar tadi dan goreng sehingga garing.. Err..sehingga pecah minyak. Selesai, masukkan rempah laksa ni ke dalam kuah laksa tadi. Panaskan kuah dan kacau supaya kuah laksa tidak pecah minyak.

5.    Kuah sudah pun selesai untuk di makan. Celuq bihun dalam ayaq panaih. Celuq juga tauge. Ha! Rebus udang. Lepas tu kopek kulit udang sebelum dihidangkan.

6.    Rebus juga teluq!(Err..actually goreng dadar dan hiris halus-halus). Kupas kulitnya sebelum dihidangkan. Ayam yang diasingkan tadi tu, ambil isinya dan carit-carit. Err..tak faham? Siat isi ayam tu macam nak buat serunding tu.. Kasaq-kasaq pun tak pa.

7.    Daun ketumbar dan timus dihiris halus.

8.    Siap untuk dimakan! Selamat mencuba..

Sedap.. Selain laksa penang, laksa sarawak is one of my favourite. Selamat mencuba semua!..





4 comments:

Kaca Lensa said...

cik sara.. bile nak wat kt cni.. simpang 3 da xda.. huhu...

S H I T E Q said...

nyum2! sodappp tuuuuu~

sang ratu said...

tauge?i really think i see word "tauge"....sara? tauge? haaa? what?? duk kl ke, blik kg yg wt ko berubah mkn tauge ni? =P

sang ratu said...

tauge? hah? i really found word "tauge" just now....sara?tauge?sara??reaaallly? duk kl ke blik kg yg wt ko berubah ni?haha..=p