Love Letter #7

Friday, August 3, 2012


Sesungguhnya orang-orang yang memecah belah agamanya dan mereka menjadi (terpecah) dalam golongan-golongan, sedikit pun bukan tanggungjawabmu (Muhammad) atas mereka. Sesungguhnya urusan mereka (terserah) kepada ALLAH. Kemudian DIA akan memberitahukan kepada mereka apa yang telah mereka perbuat. 

Ayat 159 : Surah Al-An'am


Barangsiapa berbuat kebaikan mendapat balasan sepuluh kali lipat amalnya. Dan barangsiapa berbuat kejahatan dibalas seimbang dengan kejahatannya. Mereka sedikit pun tidak dirugikan (dizalimi).

Ayat 160 : Surah Al-An'am

Katakanlah (Muhammad), "Sesungguhnya Tuhanku telah memberikan petunjuk ke jalan yang lurus, agama yang benar, agama Ibrahim yang lurus. Dia (Ibrahim) tidak termasuk orang-orang musyrik."

Katakanlah (Muhammad), "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH, Tuhan seluruh alam, tidak ada sekutu bagi-NYA, dan demikianlah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama berserah diri (Muslim)."

Ayat 161-162 : Surah Al-An'am

 
Katakanlah (Muhammad), "Apakah (patut) aku mencari tuhan selain ALLAH, padahal Dia-lah Tuhan bagi segala sesuatu. Setiap perbuatan dosa seseorang, dirinya sendiri yang bertanggungjawab. Dan seseorang tidak akan memikul beban dosa orang lain. Kemudian kepada Tuhanmu lah kamu kembali dan akan Diberitahukan-NYA kepadamu apa yang dahulu kamu perselisihkan."

Ayat 164 : Surah Al-An'am

Dan DIA-lah yang menjadikan kamu sebagai khalifah-khalifah di bumi dan DIA mengangkat (darjat) sebahagian kamu di atas yang lain, untuk menguji kamu atas (kurnia) yang diberikan-NYA kepadamu. Sesungguhnya Tuhan-mu sangat cepat memberi hukuman dan sungguh, DIA Maha Pengampun,Maha Penyayang.

Ayat 165 : Surah Al-An'am

Saya agak tertarik dengan penghujung Surah Al-An'am ini. Surah ke-6 dalam Al-Quran. Dalam satu muka surat sahaja ada banyak intipati dan ayat-ayat ALLAH yang wajar kita jadikan iktibar. Saya bukanlah seorang yang pakar dalam menterjemah dan mentafsir setiap ayat-ayat itu, tapi ayatnya banyak yang terkesan di hati saya. Subhanallah. Maha Suci ALLAH. Allah yang menciptakan sekalian alam. Renung-renungkan dan selamat beramal..~     




0 comments: