Makan-makan di rumah

Sunday, August 26, 2012

Air tangan ibu, emak, mama, umi memang yang terbaik.. Boleh buat kita teringat-ingat. Tapi, air tangan seorang anak pun boleh buat emak dan abahnya tersenyum bangga. Nak pula kalau masakan tu ikhlas dari hati. Kurang garam pun, tetap rasa sedap! Eheh...

Begitulah rutin di rumah. Saya bukanlah cooking mania, tapi dek kebosanan makan makanan luar, setiap kali balik rumah haruslah ikut mak pergi pasar cari seafood, landfood dan apa-apa food yang diri sendiri teringin nak makan! Dan setiap kali balik juga, haruslah jejak masuk ke dapur. Agak-agak putus idea nak makan dan masak apa, bukalah buku resepi emak yang bertimbun-timbun tu. Tak pun, zaman kan dah pantas? Onlinelah! Cari resepi. Dan bermulalah operasi menderhakakan resepi tu. Al-maklumlah resepi tu cuma guideline kasar je. Pandai-pandailah kreatip dan inovatip kan? asalkan jadi makanan dan enak di makan. Dan hasil penderhakaan resepi bulan puasa.....jom tengok!..


Yang atas tu, ayam masak kicap black pepper. Ikut resepi mat gebu, tapi buat derhaka sket! muahahaha... Sedap! Nyumm..nyumm... Terbuka terus selera..


Udang petai masak berlado.. terasa-rasa daun limau purut yang menyegarkan tu.. Ini pun terbaik. Dan memang tak sahlah kalau tak derhaka resepi kan? Mak saya kata, tak payahlah ikut straight to jalan lurus sangat bab-bab masak ni. Kena ikut rasa lidah kita. 


Haaaa.. yang ini favourite saya.. Kangkung tumis sambal belacan. Muahaha.. sesuka hati je bagi nama. Alahhh..tak kisahlah kan? janji sedap dan menyelerakan.. Nyumm..nyum..

Tapiiiii..satu je yang saya fail. Saya tak pandai rasa makanan. Sebab kitakan masak dari hati?..hehehe... Semua yang dimasukkan mengikut citarasa dan tingkah tangan je. Lepas tu ambil bau. Kalau dah naik bau tu....urmmmmm...siap! cukup semuanya.. Hidang, dan tunggulah satu family makan. My abah terror bab merasa ni. Kalau tak cukup garam tu, laju je dia komen. Tapi, kalau makan tak de bunyi, terbaiklah tu..^^,

Kalau nak try, bolehlah google resepi mat gebu. Lepas tu, ikutlah kreativiti memasing ye.. Selamat Hari Isnin!.. (^o,^)
 



0 comments: