Single Trip : Hong Kong I

Sunday, October 27, 2013

Berlintas langsung dari Bumi Hong Kong!
Assalamualaikum dan selamat malam...
Yeee...Saya masih disini.. menantikan ketibaan pesawat Air Asia dari Malaysia untuk membawa saya pulang ke bumi Malaysia..

Perghhhh... Ayat macam dah bertahun duduk dekat perantauan kan? Padahal, baruuuuu 4 hari 3 malam..
Ye.. 4hari 3 malam. Extra satu malam dekat Airport! Uwaaaaaa... (T____T)
Biasanya, sekalipun orang pergi ke tempat orang ni atas urusan akademik a.k.a menghadiri conference, tapi dalam blog tak denya nak pung pang pung pang pasal conference tu. Simpan ajelah buat tulis report hantor dekat pejabat fakulti esok. Ye.. saya kena tulis report. Kalau tak ada report, nanti tak boleh nak claim everything..

Sedih!
Eh, chotto!
Kalau nak tahu, sebelum sampai Hong Kong saya rencanakan untuk naik MTR pergi ke Regal Riverside Hotel. Ala.. tempat conference tu lah. but then, bila saya guna google map dekat bilik hotel, suggested route adalah dengan menggunakan pengangkutan awam a.k.a public bas.


Baguih google map ni. Siap bagi nombor bas lagi. Memudahkan sungguh.
Lebih memudahkan bila mana perhentian bas hanyalah 5-10 meter je dari hotel saya tu. Oklah kan. Daripada nak jejak MTR Mong kok stesen yang dekat 15 min juga berjalan kaki tu.
Kalau nak tahu, public transport dekat Hong Kong ni kebanyakkannya bas double decker. 
Fakta menarik tentang penggunaan bas di Hong Kong adalah, kita bayar dari mana kita naik. Bukan ke mana kita turun. Maksudnya, diorang bahagikan laluan bas tersebut kepada tiga zon. A,B dan C. Kalau kita naik dari mana-mana hentian dalam zon A, tambangnya mahal sedikit dalam HKD 9.5. Kalau naik dari mana-mana hentian zon B, tambangnya hanyalah HKD 4.0 dan seterusnya..



Jadinya, dalam situasi saya yang tak berapa nak tahu nampak stesen/hentian nak turun,memang sangat membantu. Tak payah jadi ayam dan itik dengan pak cik bas tu. Naik bas, swipe je OCTOPUS kad tu, then terus menapak g second row. Duduk dendiam sambil melihat alam.


Inilah life style masyarakat Hong Kong yang selalu ditonton dalam drama TVB tu.. Hehehe..
Ok..adios amigos!



0 comments: