Episode 12 : Shodo (Calighraphy)

Saturday, December 21, 2013

Assalamualaikum...

Hari ni nak kongsikan pengalaman baru yang saya perolehi Jumaat lepas, 20122013.
Dekat International Lounge ada Shodo (Caligraphy) and origami session yang dikendalikan oleh pelajar-pelajar High School dari kawasan berdekatan daigaku (Universiti). Lebih kurang 12-14 orang students dipantau oleh seorang Sensei. Diorang ni dari Kelab Bahasa Inggeris sekolah. But, unfortunately they don't even speak English with us!
Sigh~

Nganga nak faham apa yang cuba disampaikan. Hahaha...
Oh ya! Dan Gaijin (Foreigner) a.k.a student international yang ikut serta hanyalah 6-7 orang. Maksudnya di sini, 1 Gaijin + 2 Nihonjin. Hehehe... Memang private lessonlah.

Haaa..Jom saya kenalkan korang-korang semua dengan "peralatan" yang diperlukan untuk shodo ni. Not to be forget, barang-barang ni boleh beli dekat Supa. Urmmm...dekat Daiso ada ntah.. Tak usha pula..=D

 

Sebelum mula menulis kanji, perlu sediakan peralatan seperti di atas. Apakah semua ini?
Chotto matte kudasaiii..
I'll explain one by one.

1. ぼくじゅ (Bokuju)
Dakwat yang digunakan untuk penulisan kaligrafi kanji. 

 

2. ぶんち (Bunchi)
Semacam satu pemberat yang diletakkan di atas kertas kaligrafi (はんし) supaya kertas tidak bergerak ketika sedang menulis kanji.

 

3. ふで (Fude)
Ini yang paling utama. Berus! Kalau tak ada berus, tak boleh nak buat shodo. Berus ni ada dua jenis. katanya, yang besar untuk tulis perkataan kanji. dan yang kecil tu untuk tulis nama nanti. urrrmmm.... 

 

4. すみ (Sumi)
Semacam jenis batu yang digunakan untuk menggelek (?) dakwat (ぼくじゅ) yang dituang ke dalam すずみ(Suzumi). Tengok gambar seterusnya.

Haaaa... kalau korang suka tengok drama atau filem China, KOrea dan Japan yang berlatar belakangkan zaman Joseon and etc (zaman dolu-dolu) mesti dapat bayangkan macam mana kegunaan すみ ni. 

 

5. すずみ (suzumi)
Inilah bekas ぼくじゅ yang saya bagitahu tadi. Tuang ぼくじゅ dalam ni, lepas tu gelek dengan すみ, lepas tu bolehlah guna ふで dan seterusnya memulakan penulisan shodo. 

 

 Haaa... macam mana? menarik kan? actually, kalau nak belajar kaligrafi chinese pun, peralatannya sama sahaja. Mungkin namanya berbeza. dan kalau nak tahu, kebanyakan kanji jepun diambil dari kanji cina. Tak banyak bezalah.

Ini dulu ok!
Next entrie saya cerita pula pasal teknik penulisan dan stroke kanji yang saya belajar. Tapi tak adalah menjadi sangat pun.. hehehe...

 

Sekian~








0 comments: