Episode 18 : Karipap Pusing

Saturday, January 11, 2014

La ni nak kongsikan makanan pula.
Karipap pusing!

 

Bila dah jejak negara orang ni barulah rasa insap nak belajar memasak kannn..
Huhuhuhu...
Jadi, jom usha resepi karipap pusing. Saja google semula resepinya sebab nak buat lagi ni. =D

Kalau nak tahu, first time saya kelim karipap dengan si ABM dan Hafiz. Masa tu ABM nak buat open house, jadi seminggu sebelum tu kitorang pakat merewanglah try and error buat karipap pusing ni. Tapi, gambar yang dekat atas tu saya buat sensorang bila balik je dari rumah ABM dan rumah Hafiz. Oh ya! ABM dengan Hafiz ni kohai saya. Eh? Yelah. Dari segi umur diorang kohai. Tapi dari segi durasi masa di Jepun, dioranglah Senpai. Cakap Jepun sepatah pun saya tak faham (?).

Sebenarnya, tak adalah nak share resipi pun dalam entrie ni. Kalau berminat nak mencuba,boleh terjah blog AKu Bukan Masterchef ni:


Memandangkan Is dah berpenat lelah menulis entrie resepi ni, saya backlink kan ajalah ye. Jadi, sila jangan malas-malas nak klik. Sebab dalam blog Is ni ye ada tunjuk step by step nak buat karipap pusing ni. Moga membantu korang hasilkan karipap yang dikelim cantik!

Dan ini hasil yang saya dapat selepas karipap yang dibuat itu digoreng.

 

Perghhhh... nak pula makan masa yuki tengah turun kannnn.. Memang marvellouslah. Tapi yang tak bestnya, hari tu lelangit saya masih melecur dek takoyaki yang panas! Uh! Sebab tu lah Rasulullah melarang kita makan makanan yang terlalu panas. Kan dah dapat padahnya. Padan muka.

Diceritakan Asma' binti Abu Bakar membuat roti tsarid, dia menutup roti tersebut dengan sesuatu sehingga hilang panasnya. Ketika seorang bertanya kenapa dia melakukan sebegitu, Asma' menjawab. Aku mendengar Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya hal tersebut lebih besar berkatnya." (Riwayat Ahmad)

Errr... memanglah Rasulullah tak terang-terang kata melarang. Tapi kan besar berkatnya kalau takoyaki tu disejukkan sedikit sebelum dimakan. Bukannya terus dingap ketika panas. dan padahnya, kamu menzalimi diri kamu sendiri. Uhuk..uhuk..