Episode 45 : Seafood Fettucini Carbonara

Wednesday, May 21, 2014

Atau Fettucini Seafood Carbonara?

What-so-ever lah namanya kan. Dan kalau nak tahu, Fettucini ni adik beradik spagetti. Tetiba rasa nak makan carbonara, google resepi mostly guna fettucini. Dan dengan gigihnya mencari fettucini di supa-supa berhampiran. Ngeeee....


Menu ni memang sesuai untuk orang yang tengah distress dan tak kisah pasal kalori. Hahaha.. Sayalah tu. Tengah-tengah stress, lapar. Jam dah pukul 10:30pm. Tapi, lapar punya pasal, terjah juga dapur tu. Ada aku kesah??

Hahaha...
Ok. Resepi, macam biasalah. Cari dalam google. Pun dah tak ingat ambil dari blog mana. Tapi, kalau tak salah, hasil campuran resepi dari dua blog. Muahahaha...
Kalau tengok entrie resepi dalam blog saya, memang biasanya akan mengundang amarah orang. Sebab....

pertama : Tak accurate resepinya. Bahan bagi anggaran kasar je. Gomen ne. sebab saya sendiri tak sukat. Macam mana nak bagi resepi yang siap dengan sukatan? ye tak? Contohnya, nak letak kepingan keju. Memula letak dua keping. Rasa tak pekat, saya tambah lagi dua keping. Ada kesah? Nak makan, diri sendiri. Tak gitu?

 

Dan bahan-bahan yang saya gunakan adalah:

Fettucini (Direbus dalam air rebusan yang telah dicampur olive oil)

Untuk kuah carbonara versi saya:
Sedikit minyak untuk menumis
Bawang putih dan bawang merah yang dicincang halus
Susu minum (yang pasti bukan versi rendah lemak dan bukan juga susu sejat)
Aneka jenis seafood (Udang, hotate)
Carrot yang didadukan
Asparagus yang dipotong 
Cendawan comel. Nak guna shiitake mushroom pun boleh. Tak ada masalah. Cendawan butang pun boleh. Make your own recipe. 
Slices cheese
Grated cheese
serbuk lada hitam
Herba kering seperti oregano, rosemary, thyme dan apa sahaja herba yang anda suka.

 

Kekdahnya...

Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. 
Tumis bawang putih dan bawang merah yang dah dicincang halus.
Masukkan susu. Kuantiti susu ni, ikutlah nak masak untuk berapa orang makan. Saya rasa, saya letak dua cawan kot. Sebab boleh makan 4 kali. Hahaha.. heaven.. Tak payah nak masak berulang kali.
Kacau dan masak sampai susu tu masak. Dah berubah warna sikitlah.
Lepas tu masukkan udang dan hotate serta seafood lain.
Biarkan seketika.
Bila dah mendidih, masukkan carrot, asparagus dan cendawan tadi ke dalam kuah. Letak serbuk lada hitam.
Agak-agak sayur-sayuran tu dah masak sket, masukkan fettucini, gaul rata.
Sebagai penutup, letakkan kepingan keju di atas dan perlahankan api. Biar sampai keju tu cayaq dan kuah semakin pekat.
Dan siap untuk dimakan.

Cedok boh dalam mangkuk atau piring atau apa sahaja yang seangkatan dengannya. Taburkan herba-herba kesukaan anda dan grated cheese.
Lantas, bolehlah di makan pada pukul 11:30malam. Ngeee...

Sekali lagi,
maafkanlah....
Nak kongsi resepi tapi sungguh tak ingat sukatan dia. Secara kasarnya cenggitu jelah bahan yang saya guna. 

Ok. bye! 
 
 
 



0 comments: