Episode 46: Fuji Trip

Friday, May 23, 2014

Last two weeks, Golden Weeks.
Laju-laju cari tiket shinkansen untuk ke Tokyo (東京). Ate, nak naik bas tak reti pula nak cari dan naik dekat mana. Ngeee... Lagipun naik Shinkansen jimat masa.

First day kitorang g Fuji-yama (ふじ山) dekat area Yamanashi.
Alhamdulillah...sampai juga ke kaki gunung Fuji. Eh, tak adalah sampai betul-betul kaki gunung pun. Hehehe.. Kitorang sampai dekat kawasan Kawaguchiko. Al-kisahnya begini.....


Pagi-pagi buta lagi kitorang keluar. Boleh kata lepas subuhlah. Subuh dekat sini awal. sebab sunrise pun awal. Around 4:15am kitorang keluar dari rumah. Me and Aqilla (junior CAIRO yang datang buat attachment dekat Toyosu). Bayangkan, masa kitorang sampai pintu subway Shintomachi Eki pun tak buka lagi! Fiu~ Kitorang lagi awal rupanya..

Dari Tokyo Metro Subway, kitorang kena tukar line. Panjang ceritanya. Pendek cerita, dah janji dengan Kak Lin dan husband dia nak jumpa dekat satu JR Stesen. Tak ingat nama stesen tu. ngeee.. Sebab kena tukar train lagi. Aih, sehari ni tak tahulah berapa banyak train kitorang tukar. Dari stesen ni, kitorang naik JR line menuju ke Otsuki. Haaa... kisah lucu berlaku di Otsuki Station.

Dekat Otsuki Station, kita akan tukar g Fujikyu line untuk ke Kawaguchiko. Masa kitorang sampai Otsuki Eki, densha dah nak depart. Pegawai train yang jaga dekat depan tu dok suh laju-laju masuk train. Maklumlah, train dekat jepun ni kan on time. Kitorang yang blur-blur ni just follow the flow jelah. Masa tu kebingungan juga sebab kitorang tak touch out lagi kad Suica kitorang.

 

Sampai dekat Kawaguchiko Eki, tak ada pula tempat nak touch kad Suica tu. Kitorang pun pergi kaunter. Tunjuk kad suica tu.Lepas tu, dia tempek sehelai kertas dan minta kitorang bayar 1140Yen untuk one way ticket. Rupa-rupanya dia tak potong dari kad Suica kitorang. Dalam bahasa mudahnya, kitorang tak touch out pun lagi kad Suica tu.

 

Dari Kawaguchiko Eki, dapat tahu yang shibazakura baru partially bloom. Around 30% je. Macam kecewa gak r.. End up, kitorang tukar plan. Instead of pergi tengok Shibazakura matsuri, kitorang g Tasik Kawaguchiko. Dari tasik tu, boleh tengok mount fuji secara keseleuruhan. Dan dekat tasik Kawaguchiko tu juga, ada pakej high speed boat. Wuhuuu...

 

Untuk pakej speed boat yang kitorang naik ni, sorang 1000Yen untuk round kawaguchiko lake tu. Awesome gak r. Tapi, laju bebenor. Rosak selendang ku! Hahahaha...

Habis round tasik kawaguchiko tu, kitorang jenjalan pusing tasik kawaguchiko sebab nak cari spot untuk lunch.

 

Sambil berjalan cari spot untuk lunch, kitorang end up dekat check point untuk snap gambar reflection of mount fuji. Tapi,sayangnya cuaca tengah berangin. Air tasik bergelora. Jadi,tak dapat reflection seperti yang diharapkan. But the best thing is, syukur alhamdulillah.. Dapat juga tengok mount fuji in real. Face to face. eh, eye to eye.

Subhanallah, indahnya mount fuji. Speechless bila dapat tengok the whole mountain. Sungguh!. 

Oh! pasal kad Suica tu. Kitorang balik ke Otsuki Eki dari Fujisan Eki dengan harga 1020Yen. Sampai dekat Otsuki, kitorang naik express densha menuju ke Tokyo. Weeehuuu... And last check out Kad Suica saya adalah Eki berdekatan Shinjuku kot. Kos hanya 165Yen. Ini terjadi sebab kekalutan di Otsuki Eki. Supposely more than that. Tapi, bukan sengaja. Saya tak pernah naik densha secara kerap sebab tempat saya dekat Yonezawa ni tak guna densha. Kitorang banyak berjalan kaki dan naik bas. Huhuhu.. Jadi, jakun sikitlah bila masuk ibu kota kan? Standard beb.

Haa... oklah.. Secara keseluruhannya, bajet asal saya untuk ke Mount Fuji yang sepatutnya mencecah hampir 10,000Yen, jadi 5,000Yen je. Anggaplah rezeki dari ALLAH. Alhamdulillah. 

 

Mount Fuji - Check in!
 
 
 
 
  



1 comments:

Ann said...

cantikkk...sebaik terang pemndangannye kan..ade yg kata ssh nak dpt view yg jelas..