Otak kanan atau Otak Kiri??

Monday, November 21, 2011

Konnichiwa Minnasan!!!

Aih...penat deh otak hambo.. Perlu rehat bentar sebelum meneruskan aktiviti. Pernah dengar Teori Otak Kanan-Otak Kiri? Pernah dengar tak orang kata, " Eh, kau dominan otak kiri kan?" dan macam-macam lagilah. Sejak dua menjak ni pun saya dok baca journal pasal otak juga. Bahagian otak mana yang aktif bila kita buat sekian-sekian aktiviti. Untuk pengetahuan kamu-kamu semua, setiap tindakan kita akan mengaktifkan bahagian otak yang berbeza-beza. Sebab itu manusia ini unik.

Ok. kembali ke teori di atas. Menurut sumber, kalau seseorang tu dominan pada otak kiri maknanya dia seorang yang berfikir secara logik, analytical dan objektif.. Err.. Dan kalau dia lebih dominan kepada otak kanan maknanya dia berfikir secara intuitive, thoughtful dan subjektif.

Urmmm..macam mana nak tahu dominan kiri ke kanan? Ce try cari dalam google tu. Mesti berderet keluar. Macam saya, petang ni saya cuba test ini. Dan hasilnya begini:





Right Brain/ Left Brain Quiz
The higher of these two numbers below indicates which side of your brain has dominance in your life. Realising your right brain/left brain tendancy will help you interact with and to understand others.
Left Brain Dominance: 11(11)
Right Brain Dominance: 7(7)
Right Brain/ Left Brain Quiz


Haaa...petang ini, otak kiri saya lebih dominan! Aigo..


Oklah..Time's Out!! Balik jom!!!..Hahaha...

0 comments: