Episode 31: The Journey

Thursday, April 17, 2014

Maghrib.
Berhenti jap buat kerja. Take 15min rest. I guess.

 

Sejak menjebakkan diri dalam satu perjalanan ilmiah dalam misi mendapatkan segulung ijazah kedoktoran dan selautan ilmu yang bermanfaat, sering saya terfikirkan. Di mana agaknya destinasi atau pit stop yang saya cari sebenarnya. 

Pengalaman mencari ilmu bagi setiap kita berbeza walaupun kita bermula pada titik yang sama. Cabaran, dugaan, rintangan dan warna-warni perjalanan yang kita lalui tidak akan sama. Kalau hidup asyik nak membandingkan kita dan orang lain, kehidupan yang ada mungkin tak ke mana. Mengambil keputusan untuk meletakkan saya pada tempat dan situasi saya ketika ini, bukanlah sesuatu yang mudah. 

Ada ketika saya rasa sangat berputus asa bila mana saya sendiri tidak tahu ke mana hala tuju dan arah kajian saya. Di saat saya sedang menggapai, diasak pula dengan persoalan "apa novelty kajian yang awak nak lakukan?"

Persoalan yang buat saya terduduk. Tersentak. Menangis. dan ketika itu juga saya rasa nak putus asa. Nak berhenti dari apa yang saya mulakan. Tapi, bila kembali berpijak di bumi yang nyata, duduk berfikir secara rasional ada sesuatu yang tercetus di pemikiran saya. 
Seperti yang saya katakan, perjalanan ini tiada siapa yang memaksa dan saya yang memulakan. Jadi, kenapa harus saya berhenti dan berputus asa?

 

Walaupun tak tahu apa destinasi yang menanti di masa hadapan untuk saya, tapi saya optimis dan yakin dengan perancangan ALLAH.

Menyambung pengajian di kampus KL dan bukan kampus JB, itu juga satu perancangan yang telah ALLAH tuliskan untuk saya ketika saya mengambil keputusan untuk jalan ini.
Di kampus KL yang menemukan saya dengan teman-teman baru yang mudah mesra dan mudah rapat. Dan tanpa sedar, kami menjadi akrab. Walaupun persahabatan yang dibina masih setahun jagung, tapi perkenalan kami di laluan ilmu menjadikan ukhuwah kami erat.

Ada satu saat, ketika saya menangis, terjatuh duduk di pertengahan jalan, mereka hadir memberi kata semangat dan membantu saya untuk bangun dan berjalan semula. Dan di saat itu juga, datang sebuah pengalaman berharga iaitu peluang menjejakkan kaki ke bumi matahari terbit dan menimba ilmu di sini.

Di Jepun, saya dipertemukan dengan kenalan baru. Walaupun di awalnya, terasa kekok namun seiring dengan masa dan waktu yang berlalu saya mula selesa dengan keluarga kecil Malaysia di bumi Nihon. Sungguh, bila berjauhan dari keluarga dan sahabat rapat merekalah keluarga yang paling hampir. 

Perjalanan mendapatkan selautan ilmu dan menggapai topi cendawan belum berakhir. Atau mungkin ini baru satu titik permulaan meskipun sudah beberapa tahun masa berlalu.
Ada waktunya, kita sangka itulah titik permulaan tapi sebenarnya itu baru fasa persediaan kepada sebuah perjalanan. Dan bila kita sampai ke titik permulaan, kita pasti akan terus melangkah untuk sampai ke titik akhir.

 

Regardless how long it will take for me to finished this journey, i'll do it till the end. Topi cendawan untuk dihadiahkan pada kedua orang tua yang disayangi dan semestinya selautan ilmu untuk saya manfaatkan di masa hadapan. 

Jangan pernah berputus asa. Yakin dengan perancangan ALLAH untuk kita.
"Ya ALLAH. bantu hamba-MU."

Ya ALLAH, bahawanya waktu Dhuha itu
waktu dhuhaMU, kecantikan itu ialan kecantikkanMu, 
keindahan itu keindahanMU, 
kekuatan itu kekuatanMU,
kekuasaan itu kekuasaanMU
dan perlindungan itu perlindunganMU.
Ya ALLAH, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah
dan jika di dalam bumi keluarkanlah,
jika sukar mudahkanlah,
jika haram sucikanlah,
jika masih jauh dekatkanlah.
Berkat waktu Dhuha, keagungan, keindahan, kekuatan
dan kekuasaanMU,
limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan
kepada hambaMU yang soleh.

Kejayaan itu juga rezeki.
Semoga dimudahkan.
Ayuh..  
  
 



0 comments: