Episode 58: Nasi Goreng Kampung Yonezawa

Thursday, July 3, 2014

Sesuka hati je bagi nama kan?
Kenapa Nasi goreng kampung Yonezawa? Asalnya, nak buat nasi goreng kampung tapi tak ada kangkung daaaa... Kebetulan pula dekat Yone ni, mudah sungguh dapat celery makanya jadilah nasi goreng kampung Yonezawa. Ngeeeee...


Bahan-bahannya:

Kisar bahan-bahan ini : 2ulas Bawang putih + 1/2 biji Bawang holland + 4 biji cili padi (cili padi jepun ni pedas giler, sebab tu guna sikit je) + 1 biji cili hijau + sedikit belacan

Sotong (ayam pun boleh)
Ikan bilis yang dah siap digoreng
Daun Celery
Nasi putih
Garam dan perasa

Ini pun salah satu senarai dalam Azam Ramadhan Sara. (^____^)
Nak masak nasi goreng ni mudah je.

Panaskan minyak, lepas tu tumis bahan yang dah dikisar tu. Bila bahan tumis dah masak, masukkan sotong. Beberapa minit kemudian, masukkan daun celery, nasi putih dan digaul rata. Masukkan garam dan perasa. Dan akhir sekali masukkan ikan bilis. Goreng lah nasi tu.. Dan siap untuk dihidang dan dimasak. Saya makan dengan sotong goreng tepung.

Nasi goreng ni hak ekslusif masing-masing. Resepi tu tertakluk pada kreativiti masing-masing. Sebab pada saya, tak ada resepi rigid pun untuk masak nasi goreng. Do it yourself and be creative!

Selamat berpuasa dan selamat berbuka!!! 



1 comments: