Episode 42 : Homemade Bibimbap

Wednesday, May 14, 2014

Bila dok tempat orang ni, satu ja masalah. Masalah nak makan. Maklumlah, mana nak ada kedai mamak dekat sini. Nasi Ayam tat jauh sekali. Kalau berkehendakkan ayam dan daging, memang tak berapa wajarlah makan di luar. Sebab dekat luar sana, banyak yang haram dari yang halal. Dugaan merantau di bumi asing. Biasalah tu..

Dan kebiasaannya juga, bila dah merantau jauh dari bumi Malaysia ni secara tak langsung skill memasak semakin bertambah baik. Maklumlah, that's the only way for you to survive. Dan dalam keterpaksaan untuk survive, kita pun belajar memasak. Start to experiment food. And one of my food experiment adalah homemade bibimbap.

Yeah. I'm a Korean Cuisine's lover! Especially bibimbap. Kalau dah teringin sangat, pastinya KLCC dan pavilion jadi tempat untuk dituju. Tapi, untuk kali ini saya masak sendiri. Lepas masak, pejam mata dan bayangkan kita tengah makan dekat Pavilion. Believe me. the taste will be same. Regardless on how you cook them. Ini namanya psikologi minda. Selamat mencuba!

 

First of all, masak nasi putih. Hehehe.. Guna beras jepun ni sodap juga.
Lepas tu, perap daging. Eh, kalau nak lagi sedap peraplah daging tu lebih awal ye!
Oh ya! Malaslah nak story pasal aksesori dia tu. Yang penting, sos tu. Sebab sos tu banyak yang haram dari halal kan? So, here we go...

Ini resepi asal. Saya pun dah tak ingat ambil dari mana. Hiu..hiu..hiu..
4 tablespoon serbuk cili
1 tablespoon sesame oil
1 tablespoon sugar
3 tablespoon water

Dan seperti biasa, saya akan otter sampai kena dengan lidah sendiri. Yes, anda juga boleh. Resepi ni tak tetap. Jadi, enjoy yourself to experiment the taste!

Untuk sos saya, saya tambah madu. Dan of course secukup rasa! Hahahaha.. Itulah rahsia masakan sedap selalu. 

 

Oooopppsss... presentation makanan tak berapa menawan. Maaplah ye. Asal masuk perut sudah. Apa nak dikisah cantik tak cantik. Bukannya nak masuk Masterchef kan? Ngeee...
 
  



3 comments:

Ann said...

tgk RM mcm nk try msk jugak..nk tau sedap ke x bibimbap ni..heheh..

tq sara utk resepi:)

Unknown said...

nampak sedap.... xpernah makan lagi..terliur pulak ila tengok =)

Izwa Kamaruddin said...

sure kurus ni..