Episode 59: Daging Masak Lompap

Thursday, July 3, 2014

Ramai yang tanya saya apa Daging Masak Lompap tu? First time dengar.
Well..well..well..

Saya pun first time dengar. Secara tak sengaja tertonton ばんぐみ 5 rencah 5 rasa dekat tonton.com. Katanya masakan orang nogori. Iye ke? Jadi, sempena Ramadhan yang hadir ni, saya berazam untuk cuba masak Daging Masak Lompap ni.

Bahan-bahannya adalah:

Kisar (1/2 biji Bawang holland + 3 ulas bawang putih + sedikit halia + serai + cili hijau + cili padi )
Minyak
Daging secukupnya
asam keping
garam dan perasa
Batang Celery

 
 Nak potong daging ni, ada caranya. Kalau tak kena cara, liat jadinya. Tapi sebab saya ni memang tak reti potong daging, saya potong ikut suka hati jelah. Jadi, kalau ada yang terliat tu, minta halal masuk perut je lah.. kihkihkih...

Ok. Cara memasak adalah begini:
Panaskan minyak. Tumis bahan yang dikisar tadi sehingga masak. Masukkan daging, asam keping, garam dan perasa. Oh ya! sedikit gula. Tutup periuk dan masak atas api kecil. Biarkan selama lebih kurang 10minit. Plus minus ajelah..

Bila dah kering, buangkan asam keping tadi dan masukkan batang celery yang dah dipotong kecil. Gaul rata dan biarkan masak sekejap. Lepas tu, bolehlah tutup api, dah sedia untuk di makan!

Dari pemerhatian saya, daging masak lompap ni macam nak masak kari hijau. Bezanya, masak lompap tak guna santan. 

Itu sahaja kekdahnya. mudah kan? Selamat memasak!  
 



0 comments: