Bahasa Jiwa Bangsa

Sunday, June 26, 2011

Bahasa Jiwa Bangsa. Kalau tak salah, bulan Ogos adalah bulan bahasa di negara kita kan? Tapi kalau tengok fenomena dan situasi masa sekarang, saya rasa bulan bahasa perlu dianjurkan setiap bulan. Terkadang, kesian dengan cikgu-cikgu yang mengajar subjek bahasa Malaysia ni. Bukannya apa, lain yang diajar lain yang dipraktikkan oleh budak-budak zaman sekarang. Bahasa Melayu dan semakn dimodenkan. Sehinggakan kadang-kadang tu sampai tak faham apa yang diorang nak sampaikan. Nak kata speaking english, tak jumpa pula istilah tu dalam Oxford Dictionary tebal saya tu. Nak kata bahasa Malaysia, Fuhh..Dewan Bahasa pun tak sempat nak masukkan perkataan tu dalam kamus. Makanya, bahasa apa yang mereka gunakan ni?


 Ingat tak dengan lagu Kurik Kundi yang Dato' Siti nyanyi zaman dulu2x kala? Kalau tanya saya pun, tidaklah saya hafal keseluruhan lirik lagu tu, tapi yang paling saya ingat; "Yang Kurik Kundi yang Merah saga, Baik budi indahlah bahasa.." Tapi kalau bahasa dah tak indah, macam mana agaknya orang menilai budi dan tingkah kita?  

Gunakanlah Bahasa Kebangsaan Kita
Marilah Amalkan Ramai-ramai
Bahasalah Menyatukan Kita Semua
Yakinlah Bahasa Jiwa Bangsa

Marilah Mari Rakyat Semua
Buktikan Taat Setia dengan Satu Bahasa
Maju Bangsa dan Maju Negara
Megahkan Bahasa Kita
Bahasa Jiwa Bangsa

Cuba hayati lirik lagu di atas ni. Dalam televisyen pun ada pasang. Bahasalah menyatukan kita semua. Bahasa Malaysia yang betul. Sejauh mana kita menggunakannya? Kan ke dah sedap perkataan "itu" yang ditukar jadi "itew" buat apa? Belum lagi dikira "ke" jadi "kew". "Kalau" dah jadi "kalaw". Kenapa perkataan "u" nak ditukarkan jadi "ew"? Tak ke sakit kepala nak baca, nak fahamkan lagi. Contoh lain: "ujan lorh plak..huhu..sjuk ar malam niey..". Tak pasal-pasal je perkataan "ni" jadi "niey". Rosak kan? 


Yang ini saya setuju~

Sebelum ni saya pernah baca dalam surat khabar. Ada seorang cikgu ni keluar kenyataan akhbar tentang bahasa SMS. Pada saya kalau guna singkatan dalam SMS boleh diterima lagilah. Kenapa? Sebabnya nak jimatkan kredit dan masa menaip mesej. Kalau kamu-kamu perasan, bila taip mesej, akan keluar 1000/1 . Semakin berkurang angka 1000 tu, semakin bertambah nilai 1 tu. Makanya, kalau mesej yang dihantar tu masih berkeaadan per 1, cas penghantaran sms adalah 1 sen untuk celcom ke celcom. Tapi kalau dia dah bertukar jadi per 2 atau per 3, automatik, cas penghantaran sms akan bertambah juga. Betul tak? Ke handphone saya je yang macam tu? Makanya daripada perkataan "semakin" kita singkatkan jadi "smkn" dengan menghilangkan vowelnya di situ. Ataupun "Jumpa ptg ni dkt Library". Tapi yang jadi sekarang, "Jumpew ptg ni at library". 

Ok, dengan sengajanya saya tulis Library sebab kadang-kadang nak sebut perpustakaan seakan kekok bunyinya seolah-olah perpustakaan itu ibarat perpustakaan sekolah rendah yang hanya menggunakan kipas angin untuk menyejukkan bilik. Ok. Tipu. Tapi tak ke serabut bila membaca mesej "jumpew". Oh, saya tidak mengata sesiapa. Malah ayat di atas banyak yang saya "refer" daripada adinda saya yang selalu membuat saya "hangin" satu badan bila dapat mesej daripadanya.
Saya kuno ke? Atau bahasa malaysia yang digunakan sekarang terlampau moden sehingga saya sendiri jadi tak faham? Saya? Macam mana saya menulis mesej? Mesej saya antara yang terpanjang rasanya. Saya tak pandai nak modenkan bahasa ni. Tapi mujurlah juga saya tak menggunakan bahasa melayu klasik ala-ala zaman Tun Sri Lanang tu. Saya mengaku saya sendiri masih menggunakan singkatan. Dan kadang-kadang turut meyelitkan penggunaan bahasa Inggeris, tapi tidak sesekali mencampuradukkan tatabahasa sehinggakan Bahasa Melayu yang digunakan seakan hilang identiti. 

Zaman semakin maju. Orang-orang Malaysia yang berkedudukan tinggi dan terkenal seantero dunia pun tidak lagi menjadikan bahasa malaysia sebagai bahasa rasmi. Bahasa Inggeris lebih dijunjung.  Kelihatan gah sebab engkau teror speaking. Tapi terasa rendah diri sebab bahasa Inggeris berterabur bila bersuara. Sedih kan? Lebih menyedihkan lagi bila bahasa malaysia semakin kehilangan identiti. 

Loghat negeri? Itu antara keunikan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum, adat dan budaya. Loghat negeri, masih mengekalkan penggunaan bahasa melayu cuma terkadang ada istilah yang berbeza.Bunyi juga berbeza. Tetapi masih selesa untuk didengari. Kepelbagaian loghat bahasa itu melambangkan kepelbagaian budaya masyarakat Malaysia. Namun, fenomena baru yang melanda bahasa kita ini adakan boleh dianggap sebagai satu loghat baru juga??

Fikir-fikirkanlah. Singkatan masih boleh diterima. Tapi penukaran ejaan dan tatabahasa melayu yang dimodenkan dan di"rosak"kan anak-anak zaman ini sangat sukar diterima. Kembalilah kepada asas dan akar bangsa kita. Sayangi bahasa, sayangi bangsa.

Bahasa Jiwa Bangsa:: Musnah bahasa, punahlah Bangsa
 

0 comments: