Dropbox! Virtual hardisk anda!!

Wednesday, October 17, 2012

Konbanwaaa~
Hai semua~.. Assalamualaikum pada yang beragama islam....
Hari ni saya nak kongsikan perihal DROPBOX.
Have you ever heard about it?
Yes? No?

 
Ok.. Apa yang boleh saya katakan, DROPBOX ini adalah satu medium penyimpanan dokumen mahupun fail secara alam maya. Atau bahasa mudah nak faham DROPBOX ini ibarat VIRTUAL HARDISK anda. 

Saya mula berkenalan dengan DROPBOX masa tahun akhir IJAZAH dua tahun yang lalu (Perghhhh...dua tahun yang lalu??) Hehehe.. Supervisor saya yang kenalkan. Ada banyak juga kelebihan DROPBOX ni kalau pandai teroka. Antaranya, boleh buat share folder dengan orang yang kita nak berkongsi. Sebagai contoh, masa saya tengah buat PSM (Ada yang panggil FYP) dulu, saya ada satu share folder dengan supervisor dan rakan-rakan seangkatan. Jadi, tak perlu email dan upload/download file banyak kali dalam emel. Dengan DROPBOX ni, segala pembetulan boleh terus buat dalam document yang sama dan save sahaja. Sebabnya, bila laptop/desktop kita dalam keadaan online atau internet connected, secara automatic segala file/document dalam DROPBOX kita ni akan di"syncronize"kan ke dalam akaun DROPBOX kita.

Hehe.. dah macam school attack pula!..
Jadi, tak adalah berlakunya 2-3 copy fail yang sama. Sebab document akan sentiasa ter"updated". Dan sampai saya sambung belajar ni pun, saya masih gunakan DROPBOX ni. Sebab pada saya, ini antara yang paling mudah untuk digunakan. Dan segala fail/document boleh kita access dalam keadaan offline dengan syarat, DROPBOX sudah pun di"syncronize"kan sebelum OFFLINE.

Tak faham? Cuba dulu.. Lepas tu teroka sendiri. Sign up sekarang! Dan anda akan dapat 3GB FREE Space. Lepas tu, invite all your friends to join and sign up for DROPBOX. Dengan cara ini anda akan dapat tambahan 500MB untuk setiap kawan yang menjadikan anda sebagai REFERRAL.
WIN-WIN SITUATION..
Percuma! Dan tak perlukan bayaran.. Lebih banyak kawan kita yang sign up for Dropbox, lagi bertambahlah ruang simpanan kita.. ^^, 


Haaa.... untuk SPACE RACE ni? oh no! UTM baru 101 orang? Come on guys!! Universiti lain saya tak pasti. Bagi yang dah ada akaun dropbox ni, anda boleh dapatkan 3GB space memory percuma dengan memasukkan email rasmi universiti/kolej/fakulti anda pada ruangan verify.

Sebagai contoh, untuk budak-budak UTM lepas daftar je dah ada official email kan? ala.. yang xxxxx@live.utm.my tu..
Haaa.. Gunakanlah email tu dekat ruangan verify tu.. Dan 3GB free Space memory jadi milik anda.. Let's race!!! ^^, 
   



0 comments: