Gulp!

Sunday, July 3, 2011

Hujung minggu datang lagi.. Hip hip hooray!.. Lompat tinggi2x.. Semalam dapat tahu dalam FB, rakan satu MRSM dah pun bertunang. Kedua-duanya pun satu MRSM.. Sama-sama belajar dari Tingakatan 1 sampai Tingkatan 5. Buat Aida Ridzuan dan Barut (Err..cam lupa nama betul dia..hehehe).. Tahniah!. Selamat Bertunangan.. Semoga kekal sampai ke ikatan yang sah dan seterusnya kekal sehingga ke akhir hayat.. Dah nak kahwin nanti jangan lupa jemput ye?..
 
Berbual-bual mengisi masa lapang. Biasalah..dah ada mulut. Takkan nak senyap je.. Kot ada emas, untung juga kan.. Topik hari ini:-GULP!
 
Hahaha.. Tajuk topik sungguh tak menarik bukan? Tapi entahlah..sekadar ingin bercerita.. Cerita kedai Kopi. Tiada hakim tiada saksi. Cerita sensasi di kedai Kopi~

A : Kau sewa bilik ke? Sehari berapa?
B : Urmm..ambil bilik single. Rate biasa RM4.50 sehari.
A : Sewa sampai bila?
B: Sampai hari terakhir yang dibenarkan untuk sewa.
A: Mahal tak? Berapa?
B: Lebih kurang RM300++.. Ok lah untuk tempoh 70 hari..
A: Aku nak tumpang boleh?
B: Gulp!
A: Bolehlah ek..
B: Berapa lama nak tumpang?
A: Urmm.. tak tahulah.. seminggu dua?.
B: Gulp!

Di satu sudut yang lain...
C : Dah selesai urusan bilik kat sana?
B : Dah. RM4.50 sehari. Ok tak?
C : Ok lah tu. Dah bayar ke?
B : Belum. Debit. Berhutang. Dah kata suruh tunggu gaji masuk.
C: Cukuplah tu. Jimat-jimat apa yang ada. Abah nak bagi banyak pun, adik-adik kat rumah nak pakai duit juga..
B: Urmm...
C : Kalau tak cukup duit nanti bagitahu. Abah bank-in lain. Dapat gaji esok jangan lupa bayar duit bilik tu..
B : Ye..

Di ruangan yang lain pula..
B: Mak, ada kawan nak tumpang bilik..
D : Berapa lama?
B: Entah, dia kata seminggu dua..
D : Lamanya. Bukan tumpang sehari dua?
B : Tak. Dia kata tak pasti sampai bila..
D : Besar ke bilik kamu tu?
B : Tak delah besar mana pun. Bolehlah.
D : Sama-sama bayar?
B : Tak dalah. Bilik ni nama saya, sayalah yang kena bayar semuanya.
D : Dah tu, kalau nak duduk lama, dia tak boleh sewa bilik macam kamu buat ke?
B : Entah.
D : Kamu selesa ke nak kongsi-kongsi bilik ni?
B : Kurang. Tak da privacy lah nanti.
D : Pakat-pakat kongsi tak boleh ke? Pakat bayar separuh-separuh.
B : Kalau bayar separuh-separuh, semua dalam bilik ni pun kena guna separuh-separuh jugalah. 1 katil kongsi separuh. Almari pun kongsi separu. Macam ni baik saya sewa bilik berdua ja.. Sama-sama bayar, sama-sama guna.
D : Dah tu, kamu cakap apa dengan dia.
B: Diam
D : Dah kalau tak selesa, cakap je tak boleh. Bilik kamu. Kamu yang bayar. Member-member yang lain?.
B : Sebab tak nak kongsi tu lah yang pakat-pakat sewa bilik single. Walaupun terpaksa debitkan dulu. Tunggu dapat duit nanti baru nak bayar. Duit abah bagi dok buat makan je. Itupun kadang-kadang puasa setengah. Nak jimat duit.

Dah sebulan duduk dekat UTM. Tak banyak pakai duit. Syukur Alhamdulillah. Dipermudahkan. Masa nak turun JB, abah bagi RM300. Guna untuk sebulan ni. Beli barang-barang keperluan. Selebihnya buat duit poket. Miskin? Tak delah miskin sampai papa kedana. Ada lagi insan yang lebih miskin dan kurang berkemampuan daripada saya. Sederhana. Bersederhana. Walaupun menyewa bilik single kedengaran keterlaluan dalam bersederhana, itu adalah untuk keselesaan. Keluarga saya sederhana. Apa yang dibeli adalah untuk keperluan. Kehendak ditolak ketepi dahulu. Andai ada rezeki lebih, barulah kehendak itu dipenuhi.

Tapi saya tak pernah merasa diri ini serba kekurangan. Apa yang ada, saya guna untuk mencari keselesaan diri sendiri di saat diri berjauhan dengan keluarga. Diam saya tak bereti saya setuju. Tak juga bermaksud sedang marah. Cumanya gusar andai apa yang dilontarkan mulut mengguris hati pihak yang mendengar. Susah bukan berhadapan dengan manusia bila meletakkan hati sebagai keutamaan. Cakap banyak orang tak suka. Tak cakap banyak pun orang tak suka. Sudahnya, simpan dan makan hati sensorang. Nak diluah, nanti dilabelkan kedekut. Bila tak luah, dengan mudah orang mengambil kesempatan. Jadi, apa sebenarnya cara yang terbaik? Tanpa perlu mengguris mana-mana hati hatta diri sendiri?
 
 

1 comments:

aimie amalina said...

gluuuuup!!~~haiyoo..saya turut menelan ayaq lioq sini..huhu..haiyoo..amacam akak air..setel x nih?ciannye la.