Topup Iman : Jaga Bicara Mu..

Friday, January 13, 2012

Slot terbaru di laman sesawang Cik Sara.. Hik hik hik.. gelak sopan sambil tutup mulut.. (^____-)

Slot ini diwujudkan sebagai medium untuk saya perbaiki diri sendiri dan menjadi medium juga untuk kita sama-sama topup iman. Ingat kredit telefon je yang kena topup ke?? Iman pun kena topup beb!! Kalau tak, kering..Negatif... Siapa yang susah?? Mereka dan keluarga mereka juga.. Tapi hari ni tak adalah nak sentuh pasal iman ke apa. Sebab secara jujurnya saya pun dalam proses men"topup" lagi. Tapi.. Ini status FB saya malam ini:


Dah lama tergerak nak tulis pasal ni..
Sebab sejak akhir-akhir ni saya tengok Wall FB tu macam penuh dengan cacian dan makian apatah lagi hinaan. Kalau bahasa inggerisnya apa tu.. F**********.. Nak disensoredkan jadi 
%#^*(&%$%&*(

Lebih kurang begitulah. Yang menjadi lebih terkilan bila status bicara ini keluar dari mereka yang punya ILMU di dada. 

Saya taklah hebat sangat. Masih lagi belajar bertatih di bumi ALLAH ni. Tapi tak salahkan kalau saya mengajak anda-anda semua untuk bertutur dengan lebih sopan. Bukankah bahasa kita sudah cukup indah?? 

Nak menegur ada caranya. Nak membantah pun ada caranya. 
Kesian bila baca anggota polis, atau penjawat awam mahupun orang perseorangan digelar anjing, monyet, siput babi dan etc. Atau bila mana manusia disamakan dengan haiwan. Sedih! Sedih! dan sedih!.. Apa perasaan kamu kalau ahli keluarga kamu adalah anggota polis,penjawat awam atau orang perseorangan itu dan orang lain menggelarnya anjing,monyet dan etc? Pasti tempelak bukan? Jadi, mengapa perlu lantang bersuara dan mem"binatang"kan manusia lain?

Manusia takkan pernah sama dengan Haiwan!

Sama juga perihalnya kalau kita dok ejek si polan tu Gemuk gedempol, kurus keding, kontot dan sebagainya. Bukankah yang menjadikan mereka dan kita adalah ALLAH?. Mengejek mereka seolah-olah kita sedang mengejek makhluk yang dijadikan ALLAH. Astaqfirullah..

Saya bukanlah seorang yang tinggi ilmu agamanya, cuma makhluk yang dijadikan ALLAH punya akal dan fikiran untuk berfikir dan rasa terkilan mendengar bicara yang dituturkan orang-orang disekeliling..

Kalau mereka salah, kita tolong perbetulkan dengan cara yang berhemah bukan mengejek atau menghina. Kalau kita dilemparkan batu, kenapa tidak kita balas dengan bunga mahupun buah? Kenapa perlu ikut membalas dengan batu?

psstttts::: maksud saya janganlah kita mencaci, mengejek dan menghina terutamanya sesama ISLAM.. ISLAM itu indah. ISLAM itu pentingkan persaudaraan.. 
( Koreksi diri kita. Benarkah kita memperjuangkan dakwah islam yang dibawa Rasulullah?)

Oleh itu, ayuh kawan-kawan.. Jaga tutur bicaramu.. Lafazkan dengan berhemah. Semoga keindahan bicaramu membuatkan ilmu yang engkau miliki bermanfaat buat seisi alam~




4 comments:

aimie amalina said...

gud2 :)
saya suke slot ini :)
heee
semoga kita selalu berfikir sebelom bercakap kan :))

Dylla Abas said...

slot yg menarik..jom sama2 topup iman (",)

Totie@Tomy said...

like kalau berbicara kena sopan agar tak menyentuh hati orng..kalau menyentuh hati org dikira berdosa..

Bro Udi said...

gud2...

terima kasih atas nasihat... sama2 saling mengingatkan... [51:55]