Harus dimiliki!

Friday, March 29, 2013

Salam Jumaat!

Hari ini saya nak kongsikan satu buku. Buku ni saya jumpa dekat Popular KL Festival City secara tidak sengaja..
Warna dan ilustrasi halaman hadapan menarik perhatian saya untuk melihat dan membelek buku tersebut.

Buku apa?
Naaaa....

Tadaaa...

 

Haa....
"Al-Quran pertama ku- Juzuk Amma"

Sangat awesome!
Di dalamnya ada asbabul nuzul bagi setiap surah-surah dalam Juzuk Amma. Dan kalau tak salah saya, Asbab maksudnya penyebab. Bila google, asbabul nuzul maksudnya...

  "Asbabun nuzul dalam bahasa Melayu bermaksud sebab-sebab sesuatu ayat itu diturunkan. Al-Quran ini telah Allah turunkan ke Luh Mahfuz secara sekali gus, tetapi diturunkan kepada Nabi Muhammad secara beransur2. Sebahagian ayat-ayat Al-Quran merupakan refleksi kepada sesuatu peristiwa. Peristiwa itu merupakan sebab ayat itu diturunkan, dan ini akan memberi kefahaman yg lebih jelas tentang risalah Allah yg disampaikan oleh Rasulullah. Perlu diingatkan bahawa peristiwa-peristiwa yg berlaku itu telah tersurat dalam takdir Allah akan berlaku dengan kekuasaanNya, selari dengan ayat Al-Quran yg diturunkan beransur2 kepada Nabi S.A.W "

InsyaALLAH.. betul maksudnya itu.
Di dalam buku ni juga ada penceritaan dan maksud surah-surah Juzuk Amma. Pendekatan dan ilustrasi yang digunakan sangat menarik! Saya suka.. Berhajat nak beli, tapi sebab jumpa tanpa perancangan, saya hold dulu.

Lain kali, saya beli..
Dan pada pendapat saya, buku ini wajar dimiliki oleh kita semua. Lepas ni, bila nak dodoikan anak atau adik kecil tidur, tak payahlah dok baca kisah dongengan untuk jadi bedtime story.. Sebab kisah-kisah dalam Juzuk Amma ini lebih menarik untuk dijadikan sebagai bedtime story..

Semoga lepas ni, kita akan lebih memahami dan mengingati asbab penurunan surah-surah al-Quran.. InsyaALLAH..

Till then,
XoXo
 

 



1 comments:

Rasp said...

eh eh sama book dgn Sapphire lah...
gambar buku ni pun ada dlm draft....
tak terbuat lagi entry nie hehehehe...