Lidi itu sangat rapuh bila......... sendiri.

Wednesday, June 13, 2012




Haaa???
Kenapa tetiba tunjuk penyapu lidi?
Tahu tak penyapu lidi ni dibuat daripada berbatang-batang lidi nyok! Err.. lidi pokok kelapa maksud saya.
Cuba ambil satu daripada seikat lidi ni dan patahkan.
Mudah dan rapuh bukan?
Cuba ambil pula seikat ni dan cuba patahkan.
Amacam?? Boleh tak? Tak boleh? Haaa...itu sebab dia banyak. Bersatu. Bergabung.
Kadang-kadang kome perasan tak dalam seikat lidi ni rupa-rupanya bukan semua asal akar pokoknya sama. Ada juga dari pokok kelapa muda, pokok kelapa kontot, tinggi dan macam-macam lagilah..
Tapi, matlamat mereka tetap seiring bukan?? Cuba kita asing-asingkan lidi yang berlainan asal usul tu.. Mesti dah tak kuat dan utuh. Betul tak?
Sebab kita tengok benda ni dalam konteks lidi! Janganlah hang pi banding-bandingkan dengan fiber mahupun plastik! Memang tak boleh blah lah tuu.. Eheh..
Maksud yang hendak disampaikan??
 
Fikir-fikirkanlah sendiri ye. Jangan pandang penyapu lidi tu sebagai penyapu je. Pandang dan reflect dengan kehidupan kita..
 
Konnichiwa minnasan~





1 comments:

Anis anak wong said...

kalo batang penyapu kayu ? errr...errr?